Färg, Måla & Tapetsera
Mazen: Pappremsa fäster dåligt i vanligt medium spackel, så säger det igen, Alcro skivspackel är den produkt som bäst fäster pappremsan då den är lite "blötare" och du slipper bubblor och släpp (iaf min egna erfarenhet). Sedan kan du använda ett medium spackel av Bra sort .. https://m.tapethandeln.se/sv/articles/2.292.335/alcro-skivspackel
Åsa Lund: Det går säkert bra att måla nu Ställ om dygnet och måla på nätterna?
Martin321: Ser som sagt sandgrängat ut, så har ma. Försökt tvätta av taket och således löst upp grängen, är i princip omöjligt att få det bra. Jag brukar blanda spacklet med en skvätt vatten sen rullat jag i det, alternativt duttar med en svamp, men det syns alltid.
supernoob: Vad bra, då fixar jag sådana på direkten imorgon. Spacklar jag ett lager först och lägger skarvremsorna i spacklet innan det torkat och drar över ett lager till som jag sedan låter torka när jag först lägger dit dem? Kan jag lägga dem typ "kant i kant" så att de fyller hålet eller borde jag ha lite mellanrum mellan remsorna?
Rabbithole: Räcker det inte med våtrumsfärg? Men det är säkert 2k polyuretan som avses. Funkar till allt ;) https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/lack-och-fernissa/tvakomponent-polyuretanlack?att=QmxhbmsgLTc1MGc%3d&gclid=CjwKCAjw7O_pBRA3EiwA_lmtfjxdXyGYZCfNhzFL3PWaNavP0OcBWvQZVWl7oaQoBfLeHyAFRLOUnhoCpsgQAvD_BwE
anders07: Tidigare öppnad burk håller nog inte mer än några månader, kanske upp till ett år om den står svalt... Jag brukar lägga på gladplast som jag trycker ur all luft mot spacklet så håller det lite bättre och man slipper torkat spackel på kanterna och torrt "lock"...
Claes Sörmland: Jag antar att du redan torkat av primern och fått matta etsade fläckar. I så fall är det nog att leva med, byta glas eller möjligen polera bort etsningarna.
Lud78: [citat] Hejsan. Jag var ute efter ncs koden på deras fasadfärg då den är i toppskiktet på långtidstest hos folksam. https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger
mk123: Hej, Jag behöver måla om ett par elit-fönster utvändigt. De är fabriksmålade och 15 år gamla, så färgen har börjat spricka något. Jag funderar på om man ska/bör ta bort glaslisten eller om det räcker med att maskera den? Jag testade lite och det verkar som om den går att får bort utan större problem om man är försiktig. Känns som listen inte är i trä, då den inte verkar ha
Bob-TheBuilder: [citat] Ok :( hade ingen aning om det. Tack för infon
cazz: Hej Efter har läst lite trådar här så har man en liten bra uppfattning om vad man kan göra. Jag vill bara med denna tråd kolla om det jag tänker är en bra ide eller dålig. Mina fönsterbläck flagnar och det har då blivit fula. För ca 2 år sen så gjorde jag en liten enkel "reperation" där jag slipade lite lätt så det inte fanns några lösa färg och sedan tvättade jag det med
garvin: Tror nog att du kan måla över utan bekymmer. Och är det från slutet av 60 talet. Så har jag svårt att tro att dom målat med limfärg.
supernoob: Tack så mycket för tipsen. Jag ska kika närmare på renoveringstapet och kommer nog att bara ta bort tapeten där den är lös och spackla över resten :)
Martin321: Hur mycket det syns beror lite på vart sprickorna är, en vägg med släpljus ifrån dagsljuset så syns det, är det en vägg utan släpljus så går det att få till. Viktigt är att inte bygga med spackel på själva remsan, spacklet ska vara på sidorna, en bred spackelspade 35-45cm är lämpligt, och spackla brett. [MEDIA=youtube]jYGZfG7PZuE[/MEDIA] Killen i den här videon går igenom
Deathtrip2000: [citat] Absol tar även klibbig olja. Man häller ut på det klibbiga området och låter det verkar ett dygn. Sen borstar man ut det på området, så att det smulas sönder och låter verka lite till. Man kan även hälla på mer Absol. Det suger i alla fall upp hydrauloljefläckar på betonggolv.
Addelin: Köpte Biltemas ljusgrå av samma färg och hällde i en skvätt i det vita, blev kulör som önskat!
Fredrik73: Tack för era svar! Det blir till att fortsätta riva lite till helt enkelt :)
KnockOnWood: [citat] Jag rodnar :oops: Och hoppas att vi får se resultatet snart!
Raka: [citat] Kommer låta fasaden torka några dagar om jag blaskar på med vatten. Men köra på med en torr borste skulle jag absolut kunna göra. Men är det någon som har någon erfarenhet av att köra utan målartvätt? Tycker ju som sagt att fasaden ser väldigt fin ut.
BirgitS: Välkommen till forumet! Bilder är nog nödvändiga.
Marcussjogren: Håller med Daniel där, lägg ordentligt med ströläkt så slår det sig mindre, kanske var 70:e cm eller så, men jag kanske är lite petig med det :) Det viktigaste är att inte brädorna ligger så de sviktar nedåt utan har gott om stöd hela vägen.
Myzko: Tänkte väl att jag målar med ett nåt skydd nu bara på limträt o kör allt med SIOO:X nästa sommar.
mexitegel: Vad är det för skivmaterial i väggarna under tapeten? Är det inte gips kan renoveringsgips vara en idé för att få ett riktigt bra grund, då behöver du inte riva tapeten alls.
Johan Gunverth: [citat] Det räcker. Du kan dock behöva ”dutta” lite extra på spikhuvuden. Tänk också på att använda samma färgburk/batch på varje fasad och helst också samma person som målar.
iLEZ: Vilka många bra svar! Tack så hjärtligt för alla inlägg, jag verkar ha räknat lite galet ja. Jag hade dessutom tillfälle att åka förbi en färgaffär igår, och de bekräftade täckningsgraden på sina färger, så jag hamnade på en mer rimlig mängd.
Stefan N: Större risk att det spricker än att det håller med remsa skulle jag säga. Gipsa om du inte vill göra om det senare.