Hej,

Vi flyttade till nytt hus för några år sen, det var troligen då relativt nymålat. För mig som inte har så mycket erfarenhet av detta än så ser det ut som att man inte skött underhållet vilket gjort att träet blivit spruckit o ojämnt. Men frågan är, finns det något jag borde åtgärda här nu?

c7GnM3v.jpg
zQDG6h1.jpg
187Ls1l.jpg
AslhAvw.jpg
WCJtQh5.jpg
iOjzjYy.jpg
9x4vAdm.jpg
dIWDUIs.jpg
dBZj1d6.jpg
0Mu7apg.jpg
eKmC0O7.jpg
rvKyj4V.jpg

Dörr och fönsterfoder

rWKZh4E.jpg
iLvlzxm.jpg
IlUPLTZ.jpg
swJt4Vy.jpg
N4ffHiD.jpg
zvJkPBw.jpg
fgahwFy.jpg

Normalt utseende för trä som är utsatt för väder och vind. Skrapa bort lös färg och måla om när du får tid. Ingen panik skulle jag säga.

Okay, men detta ser inte helt bra ut :

rvKyj4V.jpg

Trycker man lite där så sviktar det en del och det ser ut att kunna ta in vatten? Är det inte stor risk att hela väggen murknar upp här?

I närbild ser det ju inte så bra ut. Sitter panelen väldigt utsatt kanske du ska planera ett byte av panelen.

Det mesta går att skrapa och måla. Men det är "väldigt" många bilder, men den vägg/fönster med liggande stockpanel bör nog åtgärdas lite mera, är det ett "slarvigt" byggt uterum.
Hur panelen ska strykas avgörs av det färgsystem du väljer, dvs grundolja/grundfärg/färg.

Hade nog byggt om hela vägg/fönster med stockpanel, eller om det bara är vanlig panel som slagit sig så mycket, ser ut som diverse lister och allmänt slarvigt/felbyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.