Färg, Måla & Tapetsera
battery: Blekte marmorn med 33% väteperoxid. Funkade fantastisk bra. Stenen var helt gulbrun men är nu vit och fräsch igen. Slipade med fint sandpapper före blekningen och värmde upp stenen lite för att porerna skulle öppna sig, men vet inte om det hade någon betydelse. Väteperoxiden lånade jag från jobbet.
Griffeltavlan: [citat] Ja men då har du svaret där då :D(y) Dom kan ha använt fel spärrfärg helt enkelt. En billig tar inte fett alltid. Hade problem att hitta de när jag skulle spärrmåla. Hittade tillslut häftgrund som är oljebaserad de höll fettet borta.
AndersRenovering2023: Tack! Typ denna? https://www.bauhaus.se/universal-filler-250-ml
Stefan N: [citat] Det är den absolut sämsta skit som finns, borde va straffbart att sälja den.
topmount: Ingen skarv remsa behövs men hålen skall spacklas och slipas. Inte så mycket för hålet som för den ås som ofta bildas runt ett hål. Brukar räkna med att allt du känner när du drar med handen kommer synas igenom efter du har tapetserat med renoveringstapeten.
Anonymiserad 122206: Jag har satt både med clips och med en dyckertpistol från jula, tryckluftsdriven. Jag kommer aldrig mer använda clips. Pistolen kostar väldigt lite, spiken är i princip gratis och det går löjligt fort att montera.
Claes Sörmland: Så troligen vanlig väggfärg på en gammal lackfärgsmålad (och kanske fettig) vägg. Sitter färgen så ta inte bort den. Är den lös måste den bort.
fgo: Funkar även på sneakers och till märken i bilens inredning.
yonna: [citat] Rättelse: inte skorstenen utan takpappsfärgen harmonierade med det då mycket mörkare gråa huset. Skorstensfärgen är mer grå än bilden visar. Det tycks som om målade trähus behåller färgen bättre än putsade hus.
lukewalker: Med största sannolikhet är ”väggotakfärgen” vara avsevärt mycket sämre i tålighet. Men billigare. Det enda positiva eftersom det antagligen är glans 3 eller 5 på färgen är att du kan fulmåla över där du vill bättra på. För övrigt skall färgen inte klara av den tvättbehandling du gör. Butiken bör inte heller påstå att färgen är samma som ”balance”.
yehor: Såg riktigt intressant ut, ska kolla runt om jag kan få tag i en sådan.
Byggfuskarn: Då tar jag det som att det inte är omöjligt, utan beror på färgen som finns. Min tanke var också att tjäran är lite kraftigare än falun. I mitt fall har jag ingen aning om vad det är för färg, och jag har inte kunskap nog att avgöra genom att titta. Så jag får ta och skrapa ett hörn och prova.
Claes Sörmland: Hos mig blir det flammigt om underlaget suger ojämnt. Mer olja ger glans och där underlaget suger in oljan så blir det mattare. Jag tror detta är skälet till att vissa recept har rå linolja i grundmålningssteget, man vill ge sugande delar av träet möjlighet att mättas på olja innan man sträcker slutstrykningen som saknar den råa linoljan. Jag har helt enkelt målat ett lager till
BirgitS: När man målar källarväggar brukar man ha silikatfärg eftersom den är diffusionsöppen.
Oeldling: Ända frågan är om det inte fasen går snabbare att slita ner panelen och skruva upp spårad plywood. Dessutom är det ju ganska smidigt att bara lasera den. I och med att trät som är ser ganska torrt ur kan den ju suga ganska mycket färg så det nästan blir samma kostnad. Att köra med spårad plywood skulle kosta någonstans runt 1700 kr ink skruv och lasyr
Daniel 109: Det finns ingen nackdel med att det blir tätt på insidan.
Åsa Lund: Folksam har gjort test av fasadfärg flera gånger. Googla. Efter att ha läst dem har vi målat vårt hus med Demidekk Optimal i två strykningar. Detta gjordes för tolv år sedan när dottern skulle skolas in på dagis. Sd. Fasaden åt söder gavs en strykning för tre år sedan eftersom den var lite åtgången av väder och vind. Förra året frågade byggaren som skulle byta vår ytterdörr
Pescietoro: Färgen är nyinköpt. Det är en jämn temperatur här inne på 23°C och burken har samma temperatur. Ja, färgen går att späda med lacknafta, men frågan var inte om det går eller ej. Det är inte Nordsjö, men Vivechrome som också är ett Akzo Nobelbolag.
awald: Hej! Vi ska snart bygga hus och funderar på vilken kulör vi ska välja till fasaden, som kommer ha liggande träpanel. Vi vill ha samma kulör på fasad, knutar, foder och vindskiva. Fönstren kommer vara mörkgrå RAL7012 (NCS S 6703-B19G), groventrédörr kommer vara i princip samma grå (NCS S 7000-N), och huvudentrédörr kommer vara blågrå (NCS S 5030-R90B). Stuprör och fönsterbleck
casss: [citat] Sant. Fast de spillbitar vi haft i förrådet har exakt samma nyans som de våder som finns på väggen. Det talar nog mer för att tapeterna inte är från 1970 utan från avsevärt senare.
Pisan: Hej! Någon som målat med Jotuns grå skiffer på trähus? Är ni nöjda med denna grå, skiftar den färg i ljuset? Blir den ljus eller mörk grå? Gärna bilder Sen tänkte vi ha nyansen lätthet på foder, vindskivor och så.
BirgitS: I tak brukade man även tidigare ha helmatt för det blir så konstigt med reflexer i taket och ojämnheter som brukar finnas i tak syns mer också med högre glans.
hakaninorr: Quick-brush verkar inte gå att få tag på, men fungerar det inte att ta en trädgårdstryckspruta, en sådan man pumpar upp tryck i en behållare, och tejpa fast munstycket ovanpå en rödfärgspensel?
Flaska: Tack Åsa, passade på att ställa frågan även till Beckers kundsupport, de är också inne på linoljefärg: "Är dem oljade med Linolja kan endast linoljefärg rekommenderas, annars riskeras vidhäftningsproblem och med tiden blåsbildning. Den färg vi annars rekommenderar är vårt fönsterfärgsystem, dock ej efter linoljning"
Husqvarna220Ac: Och många besiktningsmän är lite för bra kompisar med hustillverkarna och deras ”folk”, kändes lite så när vi slutbesiktade, men vi hade inga tveksamheter.. Men givetvis ska man vara nöjd, och denna grejen snabbt åtgärdat av de som kan..
Stefan N: [citat] Tycker det asolut inte ser torrt ut på översta bilden, putsen har ju släppt av en anledning och den är nog ganska säkert fukten.
PainterT: [citat] Jag är yrkesmålare, ca 15års erfarenhet. Har sprutmålat en hel del. Om du köper en färgspruta för 30tusen så kan du få super resultat genom att bara spruta färgen. I annat fall så måste du släta med pensel eller rulla med roller för att få ett jämnt resultat. Sprutan är bra till för att flytta färgen från burken till ytan som ska målas, så man slipper doppa pensel lr