Färg, Måla & Tapetsera
Karl P: Om jag tolkar era blandade svar rätt lutar det åt rödfärg inte är funkar med målningsautomater och att målning får ske under partytält på tomten. Av antingen ngn anlitad eller jag själv =) Tack för svaren så här långt
j-o75: [citat] Det är vanliga tapeter så jag tänkte slipa kanterna och låta resten vara om det går!
findus42: Som proffs gör man saker för att spara tid som amatörer hoppar över för att de inte har tid. Inget konstigt. Amatören är nöjd om det duger men förväntar sig mer (med all rätt) av ett proffs. Därför måste proffs ha inarbetade system som garanterar bra resultat till minsta möjliga kostnad. Mvh Findus
Herrurlundur: Vi fick en ny terrass byggd av snickare i vintras, och bokade upp ett datum för när taket skulle läggas nu mot sommaren så vi kunde måla innan taket lades. Har målat sidorna och undersidan på alla bjälkar men har precis upptäckt att presenningen har "vätskat" igenom lite av allt regn som varit och blött upp ovansidan av bjälkarna. Det är snart dags för taket, så frågan är nu; ska
topmount: Nej tror det är allt för mycke jobb på för lite tid i alla fall ifall ni vill ha hög finish.
garvin: Kan hända att om du målar den på en tapet. Och sätter upp en ny. Att limet löser upp färgen . Låter inte som en färg av högre kvalitet.
Martin321: Dock heter den inte Nordsjövit. Nordsjövit är 0603-y03R om jag minns rätt
Per i Hamrånge: [citat] Slipa lätt och måla funkar. Men jag skulle börja med obehandlad panel och se till att grunda med en spärr/kvist grund, så du säkert vet att kvistar och kodgenomslag inte blöder igenom. Finns inga genvägar om det ska bli bra.
Skomm@r: Tack så mycket för era svar. Då har jag en hum om vad jag ska leta efter
Leif i Skåne: Läs och begrunda inlägg #6 https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-mig-ordna-upp-sprucken-altan-gra-tryckt-virke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2738205
Åsa Lund: [citat] Borsta över med stålborste så märker du. Håller tummarna!
Mikael St: Känns ojämnheten med fingret så kommer det att synas ... Vill du få det bra ... spackla, slipa ... kontrollera med starkt släpljus ... spackla slipa, upprepa tills du är nöjd. Måla ett lager och kontrollera med släpljus. Åtgärda allt du hittar. Måla nästa lager etc.
villeg: Resultatet. Fogen mellan MDF och gips blev långt ifrån perfekt. Hade blivit bättre om jag spacklat till kanterna lite först. Så det inte blev så stora springor som det nu blev på vissa ställen. Kanske sätter vi en tunn trälist målad i samma färg som väggen senare, men det får duga tillsvidare. [bild] [bild] [bild] [bild]
lopec: Och 2dl gult pigment kan bli både rätt eller fel beroende på vad för pigment du har att hälla i. Bryter jag en S1502-Y så är det väl ca 20ml gult till en tias färg, och kan tyvärr inte göra om en S1500-N till S1502-Y heller, inte med 100% resultat.
Freddy_kruger: [citat] Låt målaren göra klart! Sen kan du ha synpunkter om du inte är nöjd:)
Peter2400: [citat] Nä, tänkte mer på torrt som i för snålt med lack, alternativt att du målat så pass långsamt att lacken hunnit torka. Hela ytan behöver vara jämnvåt när du rollat färdigt.
janwide: Lite att läsa i den här tråden... https://www.byggahus.se/forum/threads/u-vaerde-tegel.43646/
Peter2400: [citat] Tror de är pulverlackerade från början och detaljen till höger är i plast, så det är nog svårt att få dem till silvermetallic genom att ta bort färgen.
Fairlane: Ja. Frågan är om någon här använt den färgen eller någon annan och har erfarenhet. Just denna är kanske för ny, men det kanske finns andra färger som är bättre än den som användes 1997, som folk använt.
Isakare: Tvätta med nått som blandar sig med lysfotogenen, men som är mer lättflyktigt och dunstar. T-röd kanske man kan prova med. Jag hade ett liknade problem när 10 lite olja rann ut på garagegolvet, fick rent med avfettningsmedel, men det stank just av detta, drog av allt igen med T-röd, dagen efter luktade det inget.
Mikael St: Hade problem att det släppte på vissa ställen. Fick rådet att lägga på ett tunt lager ny takfärg. Efter att gjort det gick det bra att lägga på tjockare lager. Kan vara så att du har ett sämre läge och då är det bara att slipa ned den färgen som inte är bra eller ett nytt ytskikt. Sätter du gipsplank behöver man bara spackla över skruvarna.
Martin321: Gipsspackel ex Sheetrock Easysand, Ardex 828 etc.
Frida80: [bild] Hej, denna tapet finns i många svenska kök. Någon som känner igen den och vet namn och årtal?