Hej,
Jag ska kitta och måla om fönstren på nya sommarstugan. Trät i fönsterbågen är i relativt gott skick, dock verkar det som om de målats med träolja (eller något liknande man har för att måla trallen), det har en mörkbrun färg, men är inte som den typ av plastfärg man kan skrapa bort.
Min fråga är: Hur får jag bäst bort färgen?
Räcker det med att jag sandpapprar bort färgen, så att det blir trärent? Tanken är att jag ska måla med vit linoljefärg över (efter grunding med linolja+terpentin). Är lite rädd att det "mörka" ska synas igenom vita färgen där det är svårt att få bort den gamla färgen.
Eller behöver jag ens ta bort den gamla färgen? Eller räcker det med att "rugga upp" trät med sandpapper?