Färg, Måla & Tapetsera
BirgitS: Det mesta av formaldehyd i spånskivor brukar ha avdunstat efter ett par månader. När man köpte spånskivemöbler på 80-talet brukade de alltid lukta några månader. Men jag är tveksam till att man hade spånskivor på 40-talet. Jag bodde en gång i en lägenhet från -47 och skafferiet bestod av några reglar och masonitskivor. Är ditt kök totalrenoverat vid något senare tillfälle?
tergo: [citat] det finns en variant av mjölkpapper som är oplastad https://www.xlbygg.se/frovi/sortiment/isolering/grundpapp-syllpapp/mjolkpapp-oplastad-kart-ca-120cm-215693
TheGame: Testa att rolla med vatten, kanske lite klister i också lossnar det så är det lätt att bara skrapa. Alt köp en tapetborttagare som tar bort med ånga. All slipning eller bortskrapningblir iaf lättare om det är blött.
Stefan1972: Valfritt, är ytan fin så kan du ju ta lite olja på en frottehandduk. Eller grova sidan på en disksvamp.
yonna: Jag har microlit i hela övervåningen. Sattes upp då huset byggdes och det blev mycket snyggt. Däremot blev det inte lika snyggt vid en ombyggnad då microliten avslöjar allt, som nämnts i tråden. Microliten funkar det mycket bra när man vill tvätta och fräscha upp väggarna - har ett gäng barnbarn som inte alltid är så försiktiga. Microliten ger alltså visst skydd.
Stefan1972: jämna till kanter och peta sen upp en bit masonit som du limmar med baksidorna mot varann. Då får du fint fäste för spacklet och det går säkert att få skapligt jämt. Det viktiga är dock att bryta lös alla lösa bitar eller så helt sonika såga rent så du får ett fyrkantigt hål.
Pucco: Fästkuddar eller fästlera som man försökt skrapa bort och eventuellt använt lacknafta för att få bort.
Anonymiserad 182623: Köp sen källarfärg. Finns 10 l för 149kr Måla två gånger så du mättar spacklet. Täckmåla sen med en riktig färg
miis: Hej och tack för tipset, låter smidigt. Vilken utmaning! jag är helt kass på dethär med dra fingret över fogmassa och har flera meter ful diskbänkskant att skåda varje dag ;)
GoC: Målarfärg av alla de slag är bara dekoration och egentligen bara bra på att skapa sig arbete. Bäst är välja bra kvalitet på virket och att inte måla alls eller eventuellt en slamfärg. Färgsättning av husen var en statussymbol som kom på modet på 1800-talet och nu mer en milliardindustri där vi villigt går på alla nymodigheter. Jag har en carport som jag byggde för 10 år sedan,
Zahara: Har flertalet möbler i vardagsrummet som alla är gjorda av shesham/shishamträ. Har haft dem i 8 år och varit nöjd men nu känner jag att de är för mörka. Att sälja är inget alternativ, idag vill inte folk betala ett rimligt pris för sådant här. Så, jag funderar på att måla dem i en snygg, ljusgrå färg. Men, är det möjligt? Shesham/shishamträ kallas ju för rosewood på
zana kader: hej köpte grundolja(impregnering) från nordsjö. Ena sidan olja jag för nårgra dagar sen andra sidan igår. jag ser att det som bliev oljat först har fått en mycket gulare nyanns? det är trasparant olja . varför blir det sån? jag ska lasera sen kommer det att synas då? mvh zana
Suhmotu: Hej! Här har ni en riktig amatör:) Har spacklat igen skruvhål och sedan målat ett lager direkt på spacklet. Väggen är grå och har använt samma färg som väggen målades med, men blir ändå en nyansskillnad. Vad gör jag för fel? Behövs det flera lager färg? Behöver jag måla med grund innan?
miis: Hej, tack för svaret! Jag har ingen tapetlim hemma än men överblivna färgslattar så går det att limma med färg låter det som bra återbruk. Vill bara dubbelkolla att det var så det menades. Tror jag testar först att åtgärda en bubbla. Förnuftet säger 30cm är 'stort' men 10cm 'litet', är det bra gissning? Vi har även upptäckt en skarv under. Snitta, spackla, limma igen? Tack igen.
YMJ: Ja, det lutar nog åt att jag får måla på glipan efter all panel är uppe. Tack för svar.
Evamargit: Målat med Alabasters silikatfärg, primade först. Ser mycket bra ut. Hade först standard vit men fick mina spannar brutna till antikvitt, 05 03 y. Nöjd.
Evamargit: Delade sig inte men det fungerade bra att ånga ner den, utom på den murade väggen där det satt glasfiberväv bakom. Slet net allt och då kom en spricka i putsen och löst sittande bruk fram. Så fick det bli gipsbruk på alla fyra väggarna.
Evamargit: Råkade måla brädtaket med Flüggers takfärg istället för Herdins Tak och panel. Eftersom jag behöver spärrgrund och gärna vill ha lite mer glans så tänkte jag göra andra strykningen med Herdin produkten. Båda är latex/akrylat. Tror ni det fungerar? https://herdins.se/produkt/herdins-tak-och-panel/ https://www.flugger.se/search?q=Takfärg
dannedd: Hur säkrar man att man har rätt fuktnivå i en sedan tidigare målad tegelfasad efter tvättning av den samma? Har kört Jotuns kraftvask (1:10) och låtit den verka i 5 min för att sedan skrubba den med en skrubborste. Sedan spolat av med vatten. Färgen jag tänkt använda är Caparols Amphisilan och har fått lite olika bud om torktiden efter tvätten där färghandlaren sagt 3veckor utan
adpn: Jag ger mig inte längre in i diskussioner ang irrören men jag pratar gärna om maskinerna. Personligen anser jag att Spootheaters uppdykande på marknaden var bra för Speedheater. Det gjorde att fler upptäckte tekniken bakom och gav dom som ansåg att Speedheater var för dyrt en öppning att ändå kunna använda metoden. Konkurrensen idag ligger mest i kundens känsla för kvalitet och
magnusvr: Tack så mycket för svar. Jag kände inte till varken armeringsduk eller Tec7. Nu blir det till att testa...
Fotografen: Min erfarenhet är att faluröd, slamfärg, bara vill fastna på trä. Använd genomfärgad fogmassa eller måla med en annan färg med faluröd kulör.
AWWENATION: Hej! Är det någon som har testat Biltemas färg till grundmuren på huset? Hur är hållbarheten? Är intresserad av den grå, har ni målat med denna får ni gärna posta en bild :) Tack på förhand!
klippfast: Planerar en kommande större renovering av vår 20-tals villa och har bl.a. några radiatorer med tillhörande synliga rör som har börjat flagna och en tegelstensmurad öppen spis som är målad med en plastig tät färg som skulle må bra av att bli av med några färglager. Vi har också en del källarväggar som invändigt är målade med tät färg så börjar fundera på om det kan vara en
sallad: Jo men nu har jag kommit till skott och körde med silikatbinder dagen innan och ikväll självaste färgen. Det var intressant hur den till synes fina ljusgråa putsen plötsligt såg mörk och skitig ut i jämförelse med den kritvita silikaten, eller helt korrekt, dispersionssilikatfärgen. Började av praktiska skäl i två diametralt skilda hörn. Hörnet närmast inåt huset sög färg som