Hej!
Nu är det 15 år sedan huset byggdes och dags för första renoveringen av ovanvåningen. Gipsväggar på träregel. Jag har två spackel-frågor: Det händer mycket de första åren i eget hus, så inte undra på att det satt sig lite här och där. Vi har fått diverse sprickor och de jag inte har kunnat läsa mig till hur jag ska lösa
1. Sprickor där det gamla fibernätet gått av. Jag tror det sattes fiberremsa på skarvarna när det byggdes, och här och där har dessa spruckit upp och glipar nu.
Jag har sett hur man ska göra när man bygger nytt, men hur gör man i detta läget, när det är som det är? Ska jag slipa ner flera mm och och sätta ny pappremsa? Skära bort och spackla?
2. Långa djupa 1-2mm sprickor i gipset. I långa skarvar har antingen spacklet mellan skivorna gått av, eller själva skivorna? Hur fyller jag bästa upp dessa och förhindrar att det spricker upp igen? Karva ur med kniv och gipsa med pappersremsa över? Eller latex?
Tacksam för hjälp.
Magnus
Nu är det 15 år sedan huset byggdes och dags för första renoveringen av ovanvåningen. Gipsväggar på träregel. Jag har två spackel-frågor: Det händer mycket de första åren i eget hus, så inte undra på att det satt sig lite här och där. Vi har fått diverse sprickor och de jag inte har kunnat läsa mig till hur jag ska lösa
1. Sprickor där det gamla fibernätet gått av. Jag tror det sattes fiberremsa på skarvarna när det byggdes, och här och där har dessa spruckit upp och glipar nu.
Jag har sett hur man ska göra när man bygger nytt, men hur gör man i detta läget, när det är som det är? Ska jag slipa ner flera mm och och sätta ny pappremsa? Skära bort och spackla?
2. Långa djupa 1-2mm sprickor i gipset. I långa skarvar har antingen spacklet mellan skivorna gått av, eller själva skivorna? Hur fyller jag bästa upp dessa och förhindrar att det spricker upp igen? Karva ur med kniv och gipsa med pappersremsa över? Eller latex?
Tacksam för hjälp.
Magnus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slipa ner och sätt armeringsduk. Sen måla eller tapetsera. Du kan slipa ned och sätta glasfiberremsa som du spacklar. Men om du ändå skall renovera så skulle jag köra på armeringsduken. Djupare sprickor får du ev spackla. Annars är gipsbruk grymt att jobba med. Inga skarvar och allt blir slätt och fint. Glöm inte armering mellan olika material och primer på icke sugande underlag.
Redigerat:
Finns lite olika saker att göra. Men det som är minst jobb med och som förmodligen håller bäst är nog att spackla ut sprickorna och sätta en 130g mikrolit.
Fogen i hörnet skulle jag skurit bort och lagt en ny som går över sprickan. Då kanske med en fog som har större elasticitet än vanlig akrylfog.. typ tec7
Fogen i hörnet skulle jag skurit bort och lagt en ny som går över sprickan. Då kanske med en fog som har större elasticitet än vanlig akrylfog.. typ tec7
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden