E
etompau: Låter riktigt jobbigt att limma på golvbrädor på köksluckor. Kräver ett rejält förarbete med skivorna. Det är ju relativt enkelt att ta ner luckorna, slipa av lös färg med lämplig maskin och sedan lacka om dom, antingen göra det själv eller lämna bort. Det kokar ner till hur mycket pengar du vill lägga på luckorna.
3 svar · 3,9k läst
dursun
dursun: okej jag förstår, det verkar inte vara snålt limmat då jag inte får bort nånting nästan, använt en tapetbortagare på en vägg (en som ångar) fick bara bort lite av tapeten som satts ovanpå vävtapeten. tänkte om jag ska börja skrapa och ta bort så mycket som möjligt, därefter bredspackla?
2 svar · 1,4k läst
J
Julamannen: Tack för svaren. One strike har jag faktiskt hemma. Får testa mig fram, jag har några hål att öva på......
3 svar · 1,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Risken är väl bara om du använder en dålig färg. Sen också att man själv ofta är dålig på att måla ;) Grå borde finnas som standard tillval på många dörrar
1 svar · 1,5k läst
hsd
hsd: Jag brukar använda duschflaska med ljummet vatten, sprejar inte så mycket att det rinner ner på golvet
2 svar · 2,0k läst
·
lopec
lopec: Ramlade över denna gamla tråd, men jonko: Varför gör man det?
7 svar · 14,7k läst
D
Diablito: Hur gick det? Märkte ni av några problem?
9 svar · 10,3k läst
tippz
tippz: Den rosa/röda maskeringstejpen från Tesa är grym inomhus i varje fall. Släpper fint från ytor upp till en vecka utan att lämna kvar rester
3 svar · 3,3k läst
M
matknu: [citat] Hehe det kan jag ju kolla :).
2 svar · 948 läst
BirgitS
BirgitS: Vad ska träkäppen användas till. dvs. vad för påfrestningar behöver den klara av?
1 svar · 747 läst
Fruberlundslantliv
Fruberlundslantliv: Jag målade om garaget från rött till ljusgrått förra året. Använde Demidekk Ultimate och räckte gott och väl med två strykningar men kanske syns igenom mer med vitt. Byter panel på huset nu och funderar på om jag ska köra vidare med Ultimate eller gå över till Infinity. Har du hunnit testa Infinity än?
8 svar · 9,4k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Mjölkpapp är rätt bra som täckmaterial faktiskt. Ni kanske kan köra dubbelt?
1 svar · 3,0k läst
anders07
anders07: [citat] Körde med en sån trissa på borrmaskinen. Testade med en på vinkelkapen men det dammade något vansinnigt....
15 svar · 22,2k läst
·
M
MatCan: [citat] [bild] Alla förstår vad tråden handlar om oavsett om det är nikotinet i sig som färgar eller ej och oavsett om färgen är vattenburen eller vattenbaserad. Kan du inte låta bli att förstöra trådarna med ditt behov av att visa hur duktig du är?
14 svar · 8,1k läst
·
C
crazytok: Jag byggde ett altanräcke för tre år sedan som jag målade i vitt. Det ser fortfarande ut exakt som när jag satte upp det! Jag använde ej impregnerat virke, målade allt i garaget under torra förutsättningar. Jag ställde allt material som jag sågat till med ändträt i oljebad över natten. Lät sedan torka och grundmålade. Sedan monterade jag ihop räcket (som är byggt i sektioner)
14 svar · 15,2k läst
H
Hsl5403: [bild] [bild] Finns på sprejburk kanon kvalitet
6 svar · 14,0k läst
·
Z
Zkee: Det är papp ovanför men strukturen tror jag kommer från någon form finkornigt material i klumpar och strukturen va grå-brunt under färgen när jag skar i det.
3 svar · 6,4k läst
·
S
Svante Svenson: Gipsbruk, för det krymper inte när det torkar och är lätt att bearbeta, tex genom att fukta och sen skrapa. Spackel utanpå.
1 svar · 1,9k läst
R
Ruskenstam: [citat] Har nu hårdtestat och det var ett utmärkt tips Tack
3 svar · 2,1k läst
P
perka99: Någon som kan ge tips?
1 svar · 1,9k läst
D
Drotz: 4 år senare och färgen sitter fortfarande kvar. Så vanlig väggfärg verkar ha fungerat fint. :)
4 svar · 1,9k läst
Hemma snickare
Hemma snickare: [citat] Sådär tog längre tid för att torka bara! Fin yta och ska slipa lite sen lager nr 2.
1 svar · 3,1k läst
T
toffeh: Tack för ditt svar. Förutom den skadan är det ett par "hål" som är ca 10x10 cm. Men kanske går laga och få till en liknande struktur. Ska kika på det.
2 svar · 3,1k läst
·
Robert63
Robert63: Du har gjort "vattentest" skriver du. Bli inte orolig om det blir mycket blåsor när du målar, de brukar som oftast gå tillbaka. Vill du kolla var det är dåligt limmat, använd ögonen samt snäpp med naglarna mot området du misstänker, du hör skillnad där det är dåligt med lim.
4 svar · 1,9k läst
·
L
Latitud79: Panellack, bruten med vitt. Blir kanonfint.
4 svar · 1,5k läst
BirgitS
BirgitS: Det mesta av formaldehyd i spånskivor brukar ha avdunstat efter ett par månader. När man köpte spånskivemöbler på 80-talet brukade de alltid lukta några månader. Men jag är tveksam till att man hade spånskivor på 40-talet. Jag bodde en gång i en lägenhet från -47 och skafferiet bestod av några reglar och masonitskivor. Är ditt kök totalrenoverat vid något senare tillfälle?
2 svar · 4,5k läst
Jossiebygger
Jossiebygger: [citat] Tack för ditt svar!
4 svar · 4,4k läst
·
T
tergo: [citat] det finns en variant av mjölkpapper som är oplastad https://www.xlbygg.se/frovi/sortiment/isolering/grundpapp-syllpapp/mjolkpapp-oplastad-kart-ca-120cm-215693
7 svar · 9,2k läst
T
TheGame: Testa att rolla med vatten, kanske lite klister i också lossnar det så är det lätt att bara skrapa. Alt köp en tapetborttagare som tar bort med ånga. All slipning eller bortskrapningblir iaf lättare om det är blött.
3 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.