S
SaltPeppar: [citat] Då kör jag på det, fyller i sprickan med tec7 fogmassa och väven över det. Ska jag limma väven diagonalt med sprickan eller är det bättre att lägga det lodrätt i flera delar från tak till golv?
6 svar · 3,4k läst
·
VidarH
VidarH: Jag har en kattvind som är bra att ha gästmadrasser och scoututrustning i men nu tröttnade jag på att behöva krypa in i botten för att få tag på "just den grejen" som -alltid- får fötter och hamnar längst in... Så nu tog jag upp en lucka till i andra änden. Och där står jag nu... Jag har ett fint hål som är kant i kant med reglarna men grejen är att det är ett lager gips som
0 svar · 1,5k läst
M
Mick13: [citat] Även på mörk betsfärg??
12 svar · 3,3k läst
·
C
CGR: tack! Är dock orolig för att den 1) blir lite mörk 2) skär sig mot tapeten på övre hallen. Mem nog rätt att det inte ska vara vitt.
3 svar · 1,4k läst
·
Anna_H
Anna_H: Beror nog en del på vad det är för lim tänker jag. Har tyvärr ingen personlig erfarenhet av just det.
3 svar · 1,2k läst
·
S
Slånberg: Stod inför en liknande utmaning i vårt tidigare boende. Hittade en spillbit av 10mm MDF på Beijer (fick den billigt) och de hjälpte mig att kapa till remsor i rätt bredd. Dessa skruvade jag fast som ”front”, alltså på samma sätt som gipsremsan på din bild. Köpte sedan tunna lister i obehandlad furu, osäker på vad dessa kallas men kan vara typ smyglist kanske? Det är den typen av
2 svar · 4,9k läst
·
V
villasuperstar: Tack för svaren! Var och köpte Visir samt något tvättmedel idag. Tänkte tvätta alltihopa och sen grunda dom ogrundade ytorna med Visir och därefter måla alltihop med täckfärg (eftersom dom färdiggrundade var
3 svar · 1,5k läst
V
Villa 1948: Jag har målat om ett gammalt garagegolv med grå epoxifärg i 2 omgångar och sedan 1 lager epoxi klarlack. Nu blev jag inte helt nöjd med resultatet och skulle vilja stryka ett lager epoxifärg över klarlacken. Frågan är, kommer färgen fästa bra på klarlacken? Någon som vet?
0 svar · 1,3k läst
M
MoveMe: Har en 60-tals villa full med vävtapet som sitter som berg, ska jag ändå försöka riva ned dem eller kan jag bredspackla? När det gäller spackel, vilket märke är bra och prisvärt? Vad tror ni om Danalim lättspackel medium Pro 629? Någon som testat den? Har använt Sikas medium spackel och tycker den är väldigt bra, bättre än Beckers, Probau ( sämst) eller Byggmax. Till och med
0 svar · 1,1k läst
phyx
phyx: Hej. Jag målade om ett gammalt mörkt furutak som varit lackad. Jag sandpapprade taket och sedan använde målartvätt. Efteråt målade jag med Beckers takfärg helmatt. Insåg att det är alldeles för matt för ett paneltak i furu. Jag har Beckers panellack hemma kan man stryka ett lager av detta rakt på takfärgen för att få taket högblankt? Här är bilder på burkarna. [bild] [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
lopec
lopec: [citat] Berätta gärna mer. Jä*rar vad snabbt du blev bannad.
4 svar · 3,9k läst
Pelleplutt78
Pelleplutt78: Tack! Då kör vi på det!
2 svar · 3,6k läst
BirgitS
BirgitS: Vid det här laget är det kanske dags att fråga @sandnejlika hur bordet blev?
6 svar · 7,2k läst
Alfredo
Alfredo: Ett innertak med några år på nacken har nästan alltid någon form av "beläggning". Damm, fett, rök och andra föroreningar sätter sig där. Så länge man inte rör det ser allt bra ut men att peta på taket med en ny ren bomullsvante kan vara tillräckligt för att "rubba balansen" och skapa fläckar. Grundregeln är enkel, rör aldrig vid innertaket! Värt att tänka på vid exempelvis
6 svar · 11,1k läst
·
M
Malin165: Jag har ett trärent trappräcket som jag ska måla vitt, och jag har införskaffat lasyr för ändamålet. Delvis för att jag gillar träkänslan, men mest kanske för att jag slipper underarbetet med spärrfärg.
6 svar · 4,4k läst
M
Malin165: Jag skulle gått på den ljusgrå färgen som fönstret har på utsidan. Jag tycker det är fint om fönstret färger hänger ihop hela vägen.
1 svar · 2,3k läst
M
Malin165: Terasslasyr. Finns i flera nyanser och du slipper lacka.
2 svar · 2,9k läst
·
M
Malin165: Jag har laserat delar av min terrass lite då och då i sommar, med terasslasyr från en trelitersburk. Helt klart var jag inte så noggrann med omrörningen i burken, eftersom första strykningarna var ganska tunna, och nu i slutet av sommaren och burken så är lasyren tjock och täcker nästan helt. Min fråga är om det finns någon risk med att späda återstoden med vatten. Kan färgen typ
0 svar · 2,3k läst
T
Thermacell: Bra tips ! Jag ska själv måla mina garderober invändigt. Så det är lackfärg/snickerifärg som gäller för att det är högre slitage i en garderob ?
5 svar · 12,6k läst
Rabbithole
Rabbithole: Är strukturen slät i båda kommer det se okej ut. Skiljer det så kommer det synas. Och du kan få måla något extra lager färg.
1 svar · 1,7k läst
P
Patzie: Maskade med tejp blir bra och kanten knivskarp:)
7 svar · 9,2k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Någon som har lyckats matcha denna klassiska kulör med eget pigmentrecept till äggoljetempera? Titanvitt och lite gulockra borde väl vara en bra start? Q
0 svar · 1,6k läst
N
NiklasN123: Verkar som spacklet i taket sitter löst på vissa ställen, för när jag knackar på dessa fläckar så låter det ihåligt. Man kan också se på något ställe att det blivit en utbuktning. Efter man rensat bort löst spackel (eller är det puts?) hur får man då till en liknande yta som tidigare? Om vara jämnar ut med nytt spackel så kommer det bli släta fläckar där?
0 svar · 1,4k läst
K
KriZomb: [citat] Ok, men går jag in och läser på ex bauhaus avseende kakellim så säger den att ett av underlagen ska vara sugande, blir det då bra på en målad väv från 98, den kan väl inte räknas som sugande på samma sätt som en naken gipsskiva? Eller funkar det ändå?
6 svar · 2,0k läst
Magnus E K
Magnus E K: Bra tips om att välja en mindre matt färg! Det kommer nog inte bli väldigt smutsigt men ändå smart om det går att torka av. Som tvättstuga används rummet nästan bara när det är mörkt ute och annat småfix kommer troligen också sällan ske dagtid, så fler eller större fönster skulle inte göra så stor skillnad utom enstaka tillfällen. Det finns två källarfönster idag, varav
6 svar · 2,5k läst
J
jonaserik: MIna brädor är behandlad i neutralt skick med järnvitrol, så ingen färg finns, men gula ränder och pulver finns vid kvistar, det är kåda som utfälls från gran, ett typiskt fenomen på solsidan, möjligtvis går det att slipa av och patentera med skellack. Har det blivit gropar i kvistarna blir det nog att spackla med. Falufärg blir som sammet efter X-antal år, kan det vara
5 svar · 2,4k läst
·
N
nameloser: Kära bygga hus-vänner, grundat en putsad kallmur utan att förtunna silikat bindern. 1:1 binder/vatten skulle det vara då underlaget var sugande (Beckers) . Kan jag förvänta mig några kommande problem nu? Befarar det värsta - är rädd för att det täppt till för mycket med kommande frostsprängning som resultat. Om det kommer bli problem: finns det något magiskt sätt att fixa till det
0 svar · 1,3k läst
A
Atom: [citat] Nej. Den är tjock och limmet måste få torkas/härdas. 48 timmar hade jag väntat. Eller blås på med elfläkt. 30 grader inomhus och avfuktning.
1 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.