96 283 läst ·
22 svar
96k läst
22 svar
Måla direkt på gips?
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Hur har detta med microliten funkat?byggankan skrev:Vi har målat direkt på gipset i vårt nybyggda hus. Jag har inte använt pappremsor utan den andra rutiga (glasfiber?). Sedan har jag spacklat ett varv med grovspackel och sedan med finspackel. Sedan har jag grundmålat och då har ev. ojämnheter framträtt och då har jag vid behov lagt på lite till finspackel. I vardagsrumstaket har vi använt pappremsa men som de nybörjare vi är så har vi inte lyckats med de remsorna. Så där har vi fått bita i det sura äpplet och göra om allt och då använder vi microlit.
Vilken microlit har du köpt? Och var?
/S
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Jag har ju som sagt problem med att skarven spricker. Det har spruckit max 1mm i dagsläget och jag tror att det kommer att gå ihop till vintern.
Jag funderar på att sätta nån microlit eller återställare.
Vilken väv är mest lämpad för att hålla? Vilken tål mest belastning?
/S
Jag funderar på att sätta nån microlit eller återställare.
Vilken väv är mest lämpad för att hålla? Vilken tål mest belastning?
/S
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Jaha det blir mer sprickor på vintern. Jag trodde att träskivorna expanderade bakom gipset på sommaren och drog ihop sig på vintern.
Ja där ser man, lär sig nåt varje dag!
/S
Ja där ser man, lär sig nåt varje dag!
/S
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Men microlit är det bästa för mig då eller?
Är märket microlit eller vad heter de?
/S
Är märket microlit eller vad heter de?
/S
Hej! Väcker gammal tråd... Stämmer det att Microlitväv inte döljer några ojämnheter? Finns många viktigpettrar som anser det. Visst syns en dåligt spacklad vägg igenom men visst tusan måste det ändå dölja en del?
Dvs - det blir bättre med Microlit men har du gjort ett dåligt arbete blir du ändå avslöjad (?)
Dvs - det blir bättre med Microlit men har du gjort ett dåligt arbete blir du ändå avslöjad (?)
Beror på om du specifikt menar väven Microlit, eller om du menar renoveringsväv i största allmänhet. det finns ju så många olika varianter, någon är så tunn att den knappt går att sätta upp slät, andra är så tjocka att de inte ens går att vika runt ett hörn. Tjockare döljer mer, men ingen av dem döljer allt.
Jag har microlit i hela övervåningen. Sattes upp då huset byggdes och det blev mycket snyggt. Däremot blev det inte lika snyggt vid en ombyggnad då microliten avslöjar allt, som nämnts i tråden.
Microliten funkar det mycket bra när man vill tvätta och fräscha upp väggarna - har ett gäng barnbarn som inte alltid är så försiktiga. Microliten ger alltså visst skydd.
Microliten funkar det mycket bra när man vill tvätta och fräscha upp väggarna - har ett gäng barnbarn som inte alltid är så försiktiga. Microliten ger alltså visst skydd.
Klicka här för att svara