Hejsan, vi har nyligen köpt en ny köksbänk, https://www.byggmax.se/bänkskiva-ek-p09308 , och har använt , https://www.byggmax.se/köksbänksolja-p186501 , som träolja till den. Det har nu gått över 48 timmar, men det är inte mycket som har torkat . Trots att det står på burken att det ska vara torrt efter 24 timmar. Vi använde inte mycket olja alls, samt torkade bort överflödig olja. Är det något som inte stämmer eller måste vi vänta ännu längre?

Det står att överskott ska torkas bort efter 20-30 minuter och sedan ska den efterpoleras efter några timmar med mikrofiberduk. Ingen blöt olja skall alltså lämnas kvar att torka på ytan.

H hapazard skrev:
Det står att överskott ska torkas bort efter 20-30 minuter och sedan ska den efterpoleras efter några timmar med mikrofiberduk. Ingen blöt olja skall alltså lämnas kvar att torka på ytan.
Läser man säkerhetsdatabladet verkar ca 40% av innehållet vara parafinolja (petroleumdestillat), denna torkar inte. Resten är lacknafta och någon torkande (vegetabilisk olja) . Eftersom de inte har några torkmedel tillsatta (ser det ut som i säkerhetsdatabladet) , tar det nog även ganska lång tid för de torkande oljorna att torka. Torkmedel brukar inte vara så nyttiga, så antagligen därför de inte tillsatts i en köksolja.

Redigerat:
H hapazard skrev:
Ja jävlar ja. Vi torkade bort överskottet. men vi efterpolerade den aldrig med mikrofiberduk. Har vi fuckat upp?

Något tips på att fixa detta problem?

det är väl bara gnugga på nu och låta det dunsta bort ? Är det för kletigt att polera så kan man väl tillföra lite nytt kanske? Med olja och trä är det nog svårt att misslyckas. Oljar jag fina bord s brukar jag köra med scotchduk också. Då finslipar man ju samtidigt.

S Stefan1972 skrev:
det är väl bara gnugga på nu och låta det dunsta bort ? Är det för kletigt att polera så kan man väl tillföra lite nytt kanske? Med olja och trä är det nog svårt att misslyckas. Oljar jag fina bord s brukar jag köra med scotchduk också. Då finslipar man ju samtidigt.
Gnugga på med vadå? en scotchduk?

Valfritt, är ytan fin så kan du ju ta lite olja på en frottehandduk. Eller grova sidan på en disksvamp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.