Ni som kan: Hur målar man såhär?
Vägg möter tak där takfärg är nerdragen ca 5 mm, med en synlig linje där målningen är tänkt att sluta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppåt är taket, och takfärgen är nerdragen ca 5 mm.

Man vill ju inte måla väggen först, då kommer det att droppa på väggen från takmålningen.

Om jag målar taket först, så ska jag då sätta en tejp 5mm ner från taket när jag sen målar väggen. Tejpen är 10-25 mm bred, så då ska den vikas efter hela längden.
Låter knökigt. Eller inte?

Finns egentligen tre sätt med olika tillämpning för att få snygga övergångar vägg/tak.
-Tejpa med lagom bred tejp, o ditt fall gör skarven 10-15 mm ner inte 5.
-Spara på fri hand, ca 2-4 mm ner på vägg.
-använd en dyna som sparar på inställd höjd, låter som det är gjort så här eftersom det är 5 mm.

Happy75smile Happy75smile skrev:
Ni som kan: Hur målar man såhär?
[bild]

Uppåt är taket, och takfärgen är nerdragen ca 5 mm.

Man vill ju inte måla väggen först, då kommer det att droppa på väggen från takmålningen.

Om jag målar taket först, så ska jag då sätta en tejp 5mm ner från taket när jag sen målar väggen. Tejpen är 10-25 mm bred, så då ska den vikas efter hela längden.
Låter knökigt. Eller inte?
Enkelt. Köp denna. Det blir perfekt.

https://www.hornbach.se/shop/NESPOLI-Sparroller-linomat-10-cm/4186222/artikel-detaljer.html

Blir det bra?

TeroM TeroM skrev:
Jag använder en sådan här [länk] när jag målar med neddragen takfärg.

Ja, om man gillar en sådan rand vilket vi gör. Med blixt och andra fotoknep fick jag randen synlig, annars är den väldigt diskret med obruten takfärg och S 0500-N på väggen.

Hörn av ett rum där en diskret rand mellan tak och vägg, målad i tonen S 0500-N, framhävs genom fotobelysning.
Skapa konto

Så kallad snobbrand, jag körde också med bauhaus sparroller hemma. Blev fin kant för det mesta, jag bättrade på några ställen på frihand. Skulle definitivt använt den igen framför att maska allting

• Renoverat rum med nymålade väggar och skarp kant där vägg möter tak, utan maskeringstejp.
    Skapa konto
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Maskade med tejp blir bra och kanten knivskarp:)

• Ett ommålat rum med väggar maskade med tejp vid kanterna för att skapa skarpa linjer.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.