Johan Engström
Johan Engström: [bild] Om det är ruttet nertill kan göra såhär.
5 svar · 40,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Han har för sig att det var ett program från Intel som hette något med Studio men jag kan inte hitta något sånt när jag söker. Men funktionen heter på engelska "stitching panoramas" och här finns ett antal förslag på program som är bra på det: https://havecamerawilltravel.com/photographer/panorama-stitching-best-apps/ Beroende på vilken firma som trycker fototapeten kan det också
5 svar · 10,2k läst
·
Martin Berggren
Martin Berggren: [bild]
13 svar · 3,9k läst
·
Martin Berggren
13 svar · 3,9k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Då det var tvättstuga och jag blev trött på att måla så blev det aldrig av haha. Annars hade det blivit med epoxy :) du får gärna visa hur det blir om ni gör
11 svar · 32,6k läst
·
C
camelspin: Kanske en fråga om vad "hyffsat" är. Men om träet hinner torka ordentligt mellan regnen så går det säkert bra att ha det så länge. Grundoljar du dem kommer det att hålla längre. Jag brukar stryka upp bart trä i trädgården med linolja, ssk ändträn. Tar minimal med tid, och kostar nästan inget. Men då få man vänta tills det torkar och kanske torka av npga om man skall ha det som
2 svar · 6,5k läst
P
PetraD73: Tack Martin!
2 svar · 4,2k läst
kitco
kitco: Jag fick liknande problem med orginal fönstrena från -75 när jag skrapade trärent på vissa ställen, fast jag grundade med alcro grund så blödde det genom. Fick tipset att grunda tills blödningen stoppas i mitt fall efter andra strykningen därefter 2ggr till med bestå täckfärg. Nu är det 3 året och allt ser fortfarande bra ut.
8 svar · 3,8k läst
·
P
petrho: Har en byggnad som jag isolerat men troligen inte alltid kommer att ha uppvärmt... Har gipsskivor och planerar väv. Inte fuktigt som jag upplever och funderar på om jag behöver våtrumsspackel eller inte?
0 svar · 2,6k läst
M
malarmaster: uppsättning av gipset lite i överkant.2 man med hiss bör klara 60 m2 på runt 30 timmar. Spackling rätt. Målning totalt i överkant. skall snarare vara runt 10 timmar. Ett vardagsrumstak på 20 m2 tar normalt 1 timme per strykning i tomt rum. Med roller o skaft. Sprutning tar 15 minuter + rengörning av spruta. Ev lite tid till maskering vid behov. alltså runt 48 timmar totalt där
4 svar · 4,6k läst
·
Katolsster
Katolsster: Hej, Jag är nyfiken på sprutlackering och sugen på att testa lite på mindre grejer som köksluckor, möbler och garderobsdörrar. Det jag är ute efter är en påtagligt slät, fin ytfinish som inte går att uppnå med pensel eller roller - att kunna måla stora ytor snabbt är inte alls lika intressant för mig. Jag är pedantiskt noggrann med allt jag gör och vet att bra förarbete är A
0 svar · 1,4k läst
L
lassesson: Ska testa det imorgon, tusen tack! Håll tummarna för mig
6 svar · 6,4k läst
F
Finnkrisp: [citat] Tack för svaret Birgit! Vi har provat lite med att bara spackla ner det. Ska ta ett snack med hyresvärden om hur de ser på saken! Det är lite tight om tid för oss att måla om hela väggen, nämligen. Samtidigt vill man att det blir bra för nästa hyresgäst!
2 svar · 2,6k läst
·
H
Huggmejsel: Hej! Har ett reverterat tak i vardagsrummet, som behöver målas om. Oklart vilken typ av färg som använts tidigare. Någon särskild typ av färg som bör användas, och varför i så fall? Mvh!
0 svar · 733 läst
C
Chivas66: Hur länge ska man vänta innan man lägger på primer och silicatfärg när man har lagat putsen på sprickor och lossnat puts längs ner på fasaden?
3 svar · 16,6k läst
S
sv3nsken: Enklast är nog att köpa en hederlig gammal oljebaserad häftgrund och måla. Sen spackla, slipa och måla med takfärg.
4 svar · 4,6k läst
·
C
cpalm: Det bör väl också tilläggas att en dammfri miljö är kritisk för ett perfekt resultat. Där är det svårt som hemmasnickare att matcha de förutsättningar som finns i en snickerifabrik. Man får göra så gott man kan med dammsugare, klisterdukar, undvika att virvla upp damm, osv. Sen kan man ge sig f-n på att det ändå kommer någon liten insekt och sätter sig i färgen. :mad:
12 svar · 15,7k läst
T
topmount: Har gjort slag i saken och testat att använda en badrumsfläkt för att hindra att damm tar sig från rummet där man jobbar till resten av huset. Man behöver ju så klart en ventil i yttervägg. Kopplar fläkten till taklampan. Detta har visat sig funka riktigt bra och mycke lite damm/lukt har tagit sig ut ur rummet nu när luftflödet går åt ett givet håll.
0 svar · 2,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Vi har ncs s1000n i vardagsrummet, tycker det är nice, upplevs både grå, blå och röd beroende på vädret ;)
6 svar · 7,1k läst
·
T
Tubes: Det kan vara bra att veta att NCS koder som allt annat har toleranser så det är inte självklart att färger stämmer exakt överens om de tex är inköpta från olika företag även om skillnader kan vara små.
7 svar · 11,6k läst
·
J
jonaserik: Det är luft som kommer upp från trät, den finns mellan fibrerna, järnvitrolade min panel, fick gör det två gånger för att inte bubblor skulle komma upp, ändå är vitrol rätt plaskigt
7 svar · 6,4k läst
·
Bronken
Bronken: Jotun Lady har funkat bra för oss.
7 svar · 1,6k läst
S
supernoob: Tack för de nya tipsen allihopa :) Jag ska fundera vidare på om jag kommer att testa nåt liknande som Nino och pjkw föreslog eller om jag kör med listerna som det var förut (mitt renoveringsprojekt har redan dragit ut en massa på tiden).
10 svar · 6,3k läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Skumt. Det har hänt mig förut. Det jag skrev var att det blir svårt att återskapa samma struktur som i övriga tacket. Tyvärr kommer det att synas hur du än gör. Dessutom kommer du nog vilja måla om hela taket. Annars ser det ännu mer lappat ut. Tur i oturen verkar det inte vara direkt i blickfånget. Så med ett ommålat tak tror jag inte ni tänker så mycket på det faktiskt.
3 svar · 863 läst
·
BirgitS
BirgitS: Helvit är också ett konstigt begrepp. Du bör fråga om dess NCS-koden, liksom för den färgen du tänkt måla skåpen i. Du kan ta med en bit tapet till en färgaffär för att få bakgrundsfärgen avläst och sen välja en svag brytning åt samma håll. Men en svagt rosa vägg kan göra att neutralvita (0500-N) färger upplevs som svagt gröna eftersom ögat är mycket bättre på att
5 svar · 1,4k läst
·
J
Jönas: vi ska byta tak om några veckor, och då färdigstryka panel på gavelspettsar, vindskivor och takfotsnrädan m.m. Det blir ju lite lättare att göra detta när ställningen är uppsatt runt de flesta sidor på huset. Men hur bra är det att Göran detta i oktober/november och finns det ett sätt att göra det trots att det är i de icke rekommenderade årstiden?
0 svar · 677 läst
S
snowballtwo: [citat] Okej, tack!
2 svar · 686 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Om det är en alkydoljefärg så tar stark alkali det. Rör ut lite kaustiksoda (natriumhydroxid;propplösare) i vatten och droppa på. Lägg på lite plast och låt det stå en timme eller över natt. Färgen förtvålas. Spola/skrubba bort. Namnet på färgen antyder dock att det är något akrylathybridfärg. Funkar inte kaustiksoda, testa i så fall med T-röd som normalt (långsamt) löser
1 svar · 997 läst
·
M
MangePainter: Jag utgick från att din fönsterfärg är vattenbaserad förstås, vilka produkter använder du?
2 svar · 2,4k läst
Satsuki
Satsuki: Luckorna ser förhållandevis hela och icke-slitna ut och det är skitsvårt (rent ut sagt) att få köksluckor att bli snygga om man målar själv. De måste mattas ner, avfettas, målas m fästgrund och sedan färg. Jag har hittills inte hittat någon färg som håller riktigt bra, den kanske finns men då är den sällsynt och dyr. Spraymålning är nog ett måste och även då blir det lätt
2 svar · 3,9k läst
·
Rebecca124
Rebecca124: Nä det skulle jag inte säga att du behöve
1 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.