Hej. Sett liknande trådar innan men inte hittat ett fullgott svar anser jag. Som rubriken lyder. Håller på att måla min brunlaserade (100% säker på att den är oljebaserad) takfot vit. Märker ju dock nu efter 2 månader att det bruna börjar komma igenom/Inte täcker till 100% trots tre-fyra strykningar med cuprinol träfärg (alkydolja).
Innan jag fortsätter med resten av huset. Krävs det ev en femte strykning? Ska jag byta till en mer tonad vit färg Eller hitta en akrylatfärg med god täckförmåga eller är det döfött att måla detta vitt?
Infogar två bilder en med tre strykningar o en med fyra.
Innan jag fortsätter med resten av huset. Krävs det ev en femte strykning? Ska jag byta till en mer tonad vit färg Eller hitta en akrylatfärg med god täckförmåga eller är det döfött att måla detta vitt?
Infogar två bilder en med tre strykningar o en med fyra.
Alltså helt ärligt....har du målat 3 o 4 gånger och inte fått täckning på takfoten? Hur myclet färg gjorde du av med?
En del färgsorter är kassa, och en del material suger (både bokstavligt och bildlikt). En del färger och material trivs inte ihop.
Jag fick måla en obehandlad masonitvägg fem gånger, och det blev ändå inte särskilt bra, så visst kan man råka ut för sånt.
Jag fick måla en obehandlad masonitvägg fem gånger, och det blev ändå inte särskilt bra, så visst kan man råka ut för sånt.
Tror inte Takfoten va målad sen huset byggdes typ. Takfoten får ju så inte värst mycket slitage. Första lagret såg man knappt efter några timmar så det sög som in i helvete. Har målat med cuprinol träfärg ganska mycket och om man grundar en gång så täcker första färgskitet om man målar på nytt virke.ricebridge skrev:
Det låter väl mer som att betsen blöder igenom färgen än att trät skulle suga så mycket.
Vad har du grundat med? Är det inte så att man bör lägga på en spärr först, vissa grundfärger har detta "inbyggt" dock. Annars är det väl en oljebaserad grundfärg som kan användas.
Vad har du grundat med? Är det inte så att man bör lägga på en spärr först, vissa grundfärger har detta "inbyggt" dock. Annars är det väl en oljebaserad grundfärg som kan användas.
Ok ska testa på ett litet område med spärrfärg och en med grundfärg. Trodde det skulle räcka med vanlig oljefärg eftersom det brukar vara bäst i såna här lägen.mexitegel skrev:
Passa dig för latexfärger du bara spärrar in fukt i trät jag åker på att byta fasad för huset målades med en dyr och bra latex färg från en välkänd tillverkare.för 6-7 år sedan.C Cold Gin skrev:
Uppdatering. Köpte caparol oljegrundfärg. Och en caparol hybridfärg som toppfärg. Kostar ju 30% mer än vanliga alcro, beckers färgsystem till ex men vilket resultat om man jämför. Första grundfärgsstrykningen och två strykningar toppfärg täcker 100%. Räcker nästan med en strykning toppfärg. Inget genombrytnimg på 3 mån.
Då har du inte använt dig av proffsprodukter, som Beckers trägrund plus eller Alcro Bestå grund. En sväng med någon av dessa grundfärger och två toppstrykningar med Beckers Perfekt plus alternativt Alcro Bestå ger superresultat, varje gång.
Klicka här för att svara