Min lägenhet har betongväggar, ovanpå dessa finns ett lager puts och ovanpå detta (trodde jag) satt en tapet. Efter att nu ha undersökt väggarna ordentligt hittar jag dock inga skarvar alls.

Som man ser nedan går det att loss det tapetliknande yttre lagret.
Under sitter ett annat vitt lager som jag antar är färg för det smulas sönder med putsen om man knackar på det.
Närbild på en vägg där ett yttre lager lossnar och avslöjar ett underliggande vitt lager och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en annan bild från en annan vägg.
Delvis avskalat lager av vit väggbeklädnad avslöjar underliggande betongputs på en vägg.
Skapa konto

Och från taket..
Delvis borttaget lager av vit tapet visar underliggande puts på en betongvägg.
Skapa konto

Vad tror ni att detta kan vara? Och är det bara att riva bort ner till det andra vita lagret, spackla och tapetsera om?

Ingen?

Det normala är väl att man tar bort det som är löst och går vidare från det. Beroende på vad som är under får man ju ibland spärrmåla först och sen spackla .

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det normala är väl att man tar bort det som är löst och går vidare från det. Beroende på vad som är under får man ju ibland spärrmåla först och sen spackla .
Så om det inte är löst får det sitta? Och så spacklar man i håligheterna och målar ovanpå?

Jag hade liknande tunn tapet i min lägenhet. Jag drog bort det som var löst och började spackla ovanpå det som var kvar.. märkte dock att den här tapeten började bubbla av spacklet. Så jag drog ner den genom att ha ett tunt lager spackel på först och sen dra upp nån flisa med spackelspaden och sen kunde jag dra ner ganska stora bitar, ibland fick jag lirkas med spackelspade för att få ner den. När jag väl var klar med allt detta hörde jag om spärrmålning vilket hade sparat mig en massa tid, haha. Så mitt tips är att testa ha på spackel å vänta ett tag och se ifall det börjar bubbla/blir lättare att ta loss och spärrmåla i sånt fall. Det kan vara värt att testa på olika väggar om det är olika typer av underlag, i mitt fall var det en vägg som den inte började bubbla på och gick bra att spackla över.

BirgitS
S supernoob skrev:
Så mitt tips är att testa ha på spackel å vänta ett tag och se ifall det börjar bubbla/blir lättare att ta loss
Låter lite enklare att blöta ner väggen med en duschflaska med vatten, det är nog mer det vanliga sättet.

När jag fuktade med vatten blev det bara som en gegga som inte riktigt gick att dra av utan det blev mer att man fick skrapa av det vilket inte var speciellt enkelt. Gissar att spacklet ovanpå lät fukten hållas kvar i tapeten och skydda lite mot luften i rummet, det var i alla fall väldigt mycket lättare att få ner den med spackel ovanpå än med bara vatten.

En målare jag anlitade lärde mig ett trick. Om du vill spackla på en gammal tapet, så måla ett lager våtrumsgrundfärg (dyrt) först. Då går ingen fukt från spacklet igenom och kan lösa upp limmet.

lopec
Kan det vara någon slags fiberfilt eller spännpapp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.