Hej! Vi anar att vi har tak målade med limfärg i vår lgh från 50-talet. Ytorna är generellt i gott skick utan sprickor o.d. men taket är VÄLDIGT smutsigt på flera ställen, typ gråsvart. När vi ändå ska renovera väggar vill vi ju fräscha upp taket också! Vi har fattat att man inte kan rengöra limfärg med något vätskebaserat då det skulle lösa upp sig och behöva tas bort ända ner till putsen. Men är det någon som testat andra rengörings-metoder? En snickare vi pratade med nämnde att man kan testa att tvätta taket med franskbröd typ som man gör i gamla kyrkor. Är det någon som provat detta? Är det annars bara för oss att börja kämpa med vatten o svamp som de säger i färgaffärerna?
Bonusfråga: Vad kan det vara om det inte är limfärg? Man får typ som "mjölkvatten" på fingrarna om man stryker blött finger mot taket en stund. Hoppet om att det inte ska vara limfärg lever än men det sjunker...