29 835 läst ·
63 svar
30k läst
63 svar
Jag ger upp - färgen lossnar efter ett år - j*vla balkongräcke med snickarglädje...
Hur har ert räcke hållit?magda136 skrev:
Kära forumvänner,
jag är i affekt. Arg, besviken och trött.... Jag vill riva ner skiten och sätta dit ett smidesräcke. Kanske....
Förra sommaren ägnade jag orimligt mycket tid åt att skrapa, slipa och måla balkongräcket. Dock hann jag bara ett varv med täckfärgen (Beckers fönster- och snickeri alkydfärg, utevit) och nu var det dags för sista varvet med täckfärg. Igår tvättade jag taketet med lagom utspädd målarsoda och noterar då ett par små sprickor på underliggaren på de mest utsatta sidorna. Det såg inte så farligt ut och jag hade först tänkt att "bara måla över skiten". Men jag pillade försiktigt upp en flik.... och drog loss en remsa på säkert en halvmeter, både täckfärg och grundfärg lossnade och jag kunde känna att den trärena ytan känns kall och fuktig. MEN VA FAN.....
[bild]
[bild]
Går det ens att få det här staketet bra målat? Jag slet som sagt förra året och försökte göra allt rätt. Det är inte lätt att göra rätt verkar det som.
Och nästa fråga - vad tror ni, hur skulle jag göra om jag vill ta bort trästaketet och byta ut mot något passande i smide. Hur gör jag med pelarna och anslutningar?
[bild] [bild]
Det finns en tillsats som används för att snabba upp torktiden ja, men den blands enbart i mycket små mängder.M Mick13 skrev:Mmm det var jag som hävdade att plast färger innehåller oljor som blir över när man tillverkar diesel. Även att pigmenten var av tvivelaktig karaktär... Den linoljefärgen jag anvnder innehåller 95% koktlinolja resten zinkvitt och terpentin. Har hört att det finns "linolje" färgsom innehåller andra petroliumoljor för att få ner torktiden.
En flaska som innehåller 10 cl av den räcker länge (ca 1 cl per liter färg.)
Tar man i mer säg 2 procent inblandning så är det stor risk för att det blir tvärtom dvs det tar två månader för linoljan att torka och härda.
Dessutom används sickativ i huvudsak enbart vid målning inomhus.
fick höra av en som håller på med inredningar att det kan vara lurigt med stikeativ,. Håller mig till linolja terpentin och pigment. Då vet jag att det torkar förr eller senareS skaraborgsfakir skrev:Det finns en tillsats som används för att snabba upp torktiden ja, men den blands enbart i mycket små mängder.
En flaska som innehåller 10 cl av den räcker länge (ca 1 cl per liter färg.)
Tar man i mer säg 2 procent inblandning så är det stor risk för att det blir tvärtom dvs det tar två månader för linoljan att torka och härda.
Dessutom används sickativ i huvudsak enbart vid målning inomhus.
Det var fukt i knut och foder jag målade med linoljfärgen. Den har inte börjat att falgna eller bilda blåsor.Banvaktarn skrev:
Alltså det är tråkigt att den allmänna uppfattningen är tvärtemot sanningen.
Plastfärg/Akrylat är diffusionsöppen.
Oljefärg är tät.
Krängde färg i slutet av 90-talet och påstår att min kunskap är större än de som säger motsatsen.
Anledningen är att oljemolykylerna är mindre än plast/akrylat, min chef jämförde det alltid med en plastad kötfärsförpackning som du vet blöder igen plasten.
Huruvida linoljefärg är diffusionsöppen är det två läger, färghandlare och byggnadsvårdare, jag och ni mao.
Gillar du att måla ofta? då skall du välja linoljefärg, den skall målas tunt och ofta, är det målat med något annat så än linolja så skall det vara trärent.
Förstår inte vad dagg har med att färgen skulle andas, oavsett färg typ så skall den skydda träet mot nederbörd och yttre påverkan.
Klicka här för att svara