Byggahus.se

Kan jag måla på detta?

1. R
    Husägare Nivå 6
    Ska måla ett rum i källaren, är osäker på vilken typ av underlag jag har att göra med.

Väggarna verkar vara av betong med ett tunt lager gul färg (eller är det någon typ av gul spackel?). När man knackar på väggarna så låter det ungefär som gips, vilket för mig är jättemärkligt att betong kan låta så?

Kan jag måla med silikatfärg direkt ovanpå bef. färg eller måste jag på ta bort färgen först? Färgen verkar inte gå att skrapa bort eller ens att slipa bort (iaf vid ett snabbt försök).

Tänker på det här med luftfuktighet, att färgen ska andas osv.
    Vad säger expertisen?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Silkat går inte då väggen inte får ha plastfärg under (som det ser ut att vara).

3. R
    Husägare Nivå 6
    Ok, jag trodde inte att det är plastfärg då den verkar vara ”ett med betongen” alltså väldigt tunt lager, går inte att skrapa eller putsa... vad har jag för alternativ? Hur kan jag med säkerhet veta om det är plastfärg eller inte?

4. R
    Husägare Nivå 6
    Ingen?

5. H
    Medlem · Nivå 12
    Du kan testa att värme en liten yta med tex luftvärmepistol. Är det en innervägg?

• Laddar…
  6. R
    Husägare Nivå 6
    Ja det är alla innerväggar i hela källaren tyvärr, så jag hoppas verkligen att jag inte behöver ta bort den gamla färgen...

7. P
    Medlem Nivå 2
    Du kan testa att gnida en fläck med t-röd, om det klibbar eller löses upp så är det "plastfärg", då ska du inte använda silikat. Händer det inget så är det en olje eller mineralfärg.
    Du kan testa med syra (kommer inte på vilken nu bara) mineraler löses upp och då gäller med fördel silikat. Om inget händer med t-röd eller syra så kan det vara en matt oljefärg.
    Bryt loss en bit och åk in till färgbutiken så fixar dom det oftast.
    Någit som nästan alltid funkar om man inte kan klura ut underlaget är sockelfärg som även den andas och släpper ånga.

8. R
    Husägare Nivå 6
    En uppdatering: är nu igång och slipar bort färgen!

Som synes på ena bilden så blir resultatet en ojämn vägg = måste spacklas sen :(

På andra bilden ser man hur tunnt lager färgen består av, typ 1mm, och enda sättet är att slipa bort den (den går inte att skrapa bort).

Antar att ingen har en bättre idé än att fortsätta slipa? Vill ju helst slippa putsa sen.