Jag vill ta bort taklisterna i ett rum, men då blir det glipor på upp till 2 cm runt innertaket. Jag spacklade igen det med vanligt spackel i ett annat rum där slingorna var lite mindre, men det krävde flera lager och kommer säkert spricka nån gång. Finns det någon optimal produkt för detta? Husfix? Något slags fogskum? Det som är lite pilligt är att det är tomt ovanför plattorna, så det finns inget att ta spjärn mot så att säga.

• Glipa mellan tak och taklist som behöver spacklas eller täckas på annat sätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns tyvärr ingen optimal produkt, ett spackel/bruk kommer över tid att spricka, 2cm är ganska stort, och en latex/ms fog är ganska svårt att få till snygg med sånna glipor, ett alt är att först bottna med någon, tunn list sen foga med en latex/ms fog, typ Tec7, Wurth Ms 20, Biltema maxibond (?).

Glipor 1cm till 2,5 cm; Använd bottningslist i skumgummi innan du spacklar med husfix då får fixet nåt att stanna emot.

Glipor 0,5cm till 1 cm kan du bottna med isolering eller t.o.m. tygremsor som du trycker in med en linjal. Avsluta med husfix.

Glipor upp till 0,5 cm tätar du enklast med mjukfog typ latex.

jag skulle avsluta alla glipor med latex mellan väggen och taket då det alltid kommer att röra sig lite grann.

lycka till!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Tack!

Fyll ut det med lämplig produkt sedan limmar du skarvremsa som du viker på mitten, 50% på väggen och 50% upp på taket. Använd våtrumslim. Då får du fina hörn efter lite spackling. Så gör jag i samtliga skarvar nu i samband med att vi håller på o renovera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.