Färg, Måla & Tapetsera
Interista88: Från ljuset är bara om du sätter tapet med överlapp. Är det tapet som sätts kant i kant spela det ingen roll. Sätter du upp non woven tapet kan du limma på vägg och slipper då problem med lim på fel sida tapeten
nikasp: [citat] Här: Recension Bosch PFS 5000e och Biltemas spärrfärg (furupanelgrottan) https://www.byggahus.se/forum/threads/recension-bosch-pfs-5000e-och-biltemas-spaerrfaerg-furupanelgrottan.261843/page-2 Jag ska syna lite bättre men var dit nyligen och det ser riktigt bra ut vad jag kan se såhär på kort sikt. Ska nog överväga att spruta på något medel mot alger före de andra fasaderna.
Rulle86: Kanske en dum fråga men hur vet man om det är en diffusionsöppen färg? På Bauhaus sa de att den färg vi nu köpt (Beckers Living, väggfärg 05) som är vattenbaserad ska andas bra. Jag har utgått från att det då räcker. Vad tror du om befintlig väggfärg på bild 1, den ser ju nästan lite oljig ut. Kan man rugga upp den som jag tänkt och sen måla på med nytt, vad tror du? Golvet
tergo: anpassa gipsskivan till väggen och sen målarfog https://www.bauhaus.se/essve-akryl-flex-25-vit-300ml
lopec: Står ju ändå inte vad det var målat med tidigare, bara att det var renskrapat... Ägarna ska nog vara glada att det inte bubblat ut gammal linolja under akrylaten heller. Sen akrylat på liggande panel = nejnej, ser ju ut att ha klarat sig mycket bättre på den stående panelen, men där har inte Gysinge knivat nåt...
tttomten: Jag hade nog tapetserat fram till sprickan ungefär och motsvarande på andra väggen samt målat bakom och ända upp i tak med vit glans 7. Lätt att torka av när (inte om) röken stiger.
BirgitS: Har du redan spacklat så är det väl tveksamt om det hjälper att göra det en gång till och det är inte helt lätt att bredspackla så bra att det blir perfekt i släpljus. Men även med renoveringstapet kan ju skarvarna mellan dem synas i släpljus. Har du använt pappersremsa över skarvarna mellan gipsskivorna? Om det nu är de skarvarna du ser.
JohanLun: Jag antar det är målat med linoljefärg. Jag målade några gamla trädetaljer med modern färg, mycket var redan målat med det. Det går fort men plastfärgen bildar ett skinn utanpå gammal färg, kan släppa och är ett helsike att skrapa bort. Jag gör inte om misstaget. Över tid kommer det kosta mycket tid och frustration även om man sparar nån timme första gången man målar... Mitt
PsychoCheF: Efter ungefär en vecka hade färgen till slut härdat. Nu är misstaget bortslipat och övermålat med bra resultat
alfredwenström: [citat] hur tvättar man enklast bort gammal klet då? Är det avfettning? Färgborttagning? Har inte möjlighet att sprutmåla. Finns det inga bättre färgen att måla med pensel?
Martin321: Dom stora tillverkarna använder iallafall samma färger. Oavsett så vill man ju se i videon vilken som var vilken. Menade förvisso inte bara denna video, utan alla deras "instruktioner" är i princip bara en snygg video.
TheGame: Maskera och dra med nån jämnt tex en fotpinne/skrapa Sen blir man så duktig så det inte behövs :)
arasmus: [citat] Så även jag. Har precis haft exakt samma problem, och det blir bra med OneStrike.
Interista88: Microliten håller inte över tid. Vi sätter alltid pappremsa även när vi ska sätta microliten. Sprack ofta förr innan vi började remsa oxå. Sen är microliten så jäkla tråkigt att sätta:sweat:
ati: Ingen mening att slipa ner allt ifall det sitter bra, riv bort det som sitter löst bara. Jag har ruggat upp ytan med sandpapper och primat innan spackling av hörnen.
niclassoderberg: Jag fick tipset från färghandlaren att rolla våtrumslim först. Släpper något så tar man ner det också. För övrigt låter det ju vettigt det du beskriver men hör med närmsta fackhandlare.
Mazen: https://m.tapethandeln.se/sv/articles/1.292.209/alcro-skivspackel?gclid=EAIaIQobChMI2dqAs-Ke5wIVR7YYCh3i2wkzEAQYASABEgJO5PD_BwE
Rabbithole: Unket luktar det bara om det är fuktigt och instängt. Håll nere fuktnivån så ska det hålla sig fräscht
Halil Yilmaz: Hej Jag har ett hus med källare som är byggt 1975, har ingen fuktproblem men huset är byggt med blåbetong och är målad direkt på blåbetongen med silikatefärg. Jag tänkte fräscha upp källaren och då har jag tänkt så här, Putsa med putsbruk, för att få ett slätare yta på vägarna, grunda sedan med diifusionsöppen grund och silikate färg. Har ingen fukt på vägarna, men vill
Mawe85: Jag målade vår skorsten i höstas eftersom den var tidigare målad och färgen hade börjat släppa. Jag målade med silikatfärg vilket färghandeln rekommenderade.
Åsa Lund: Kolla med allmännyttan vart de lämnar sina luckor för ommålning
Sargen: Skulle vara kul att höra hur du gjorde med trappan! Jag verkar ha en liknande trapp som dig, och är i farten att snygga till den. Har fått bort mattan, skrapat bort limmet med hjälp av värmepistol och skrapa, och håller just nu på att slipa/såga/hyvla ner de upphöjda kanterna i fram- och bakkant av stegen. Framför mig har jag väl rätt mycket slipning, spackling, spärrning och