21 496 läst ·
26 svar
21k läst
26 svar
Få bort röklukt ur inrökt renoveringsobjekt
Sida 1 av 2
Tjenare!
Känns lite stort att efter alla års läsning här på forumet att få göra mitt första inlägg
Jag är i tagen att ta över mitt barndomshem och tillika min älskade fars dödsbo. Det finns enormt mycket att göra på kåken men ett problem jag står inför är att gubben rökt närmare ett paket ciggarettter inomhus om dagen sista 20 åren. Det luktar rök!!
De flesta väggar är det tapeter direkt satta på spånskivor. Min tanke är att skrapa bort tapeterna och spärrmåla spånskivorna för att därefter sätta renoveringsgips som jag spacklar och målar på.(Lister, dörrar, karmar etc tänker jag byta ut). Taket(som är gipsskivor 600x1800 med tydliga skarvar) tänkte jag bryta bort och ersätta med nytt innertak.
Tror ni att detta tilltag räcker eller måste även spånskivorna bytas ut?(förslagsvis mot OSB) Eller tror ni att jag övervärderar rökens utträngande förmåga och att det räcker att spärrmåla över allt och sen rotgipsa?
Alla tips som sparar mig och pengar är extremt välkomna.
Tack på förhand!
Ps. Kåken är en självdragskåk från 30-talet och det har inte rökts inne där senaste halvåret av olika orsaker.
Känns lite stort att efter alla års läsning här på forumet att få göra mitt första inlägg
Jag är i tagen att ta över mitt barndomshem och tillika min älskade fars dödsbo. Det finns enormt mycket att göra på kåken men ett problem jag står inför är att gubben rökt närmare ett paket ciggarettter inomhus om dagen sista 20 åren. Det luktar rök!!
De flesta väggar är det tapeter direkt satta på spånskivor. Min tanke är att skrapa bort tapeterna och spärrmåla spånskivorna för att därefter sätta renoveringsgips som jag spacklar och målar på.(Lister, dörrar, karmar etc tänker jag byta ut). Taket(som är gipsskivor 600x1800 med tydliga skarvar) tänkte jag bryta bort och ersätta med nytt innertak.
Tror ni att detta tilltag räcker eller måste även spånskivorna bytas ut?(förslagsvis mot OSB) Eller tror ni att jag övervärderar rökens utträngande förmåga och att det räcker att spärrmåla över allt och sen rotgipsa?
Alla tips som sparar mig och pengar är extremt välkomna.
Tack på förhand!
Ps. Kåken är en självdragskåk från 30-talet och det har inte rökts inne där senaste halvåret av olika orsaker.
Ja det ska funka, men se till att spärrmåla med lösninsmedelsburen färg.
Särbon bor i en fd inrökt lägenhet, spärrad med vattenburen färg, hon har än inget problem med lukt från väggarna, men tjäran slår igenom lite här o där, framförallt i taken.
Hon hade problem med lukt från kläderna i garderoberna, spärrmålad masonit, så de fick måla om med lösningsmedels färg, då blev det bra.
Men ska du täcka allt med gips, tror jag inte du får några problem.
Särbon bor i en fd inrökt lägenhet, spärrad med vattenburen färg, hon har än inget problem med lukt från väggarna, men tjäran slår igenom lite här o där, framförallt i taken.
Hon hade problem med lukt från kläderna i garderoberna, spärrmålad masonit, så de fick måla om med lösningsmedels färg, då blev det bra.
Men ska du täcka allt med gips, tror jag inte du får några problem.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Finns spärrfärg för nikotin den använde jag i mitt hus.
Två som rökt sen 60 talet.
Lukta bäver.
Maskera fönster och golv.
Sen låna jag en färgspruta och blåste hela huset inuti med spärrfärg skåp å allt.
Sen på med vit färg.
Bott i 5 /12 år nu utan problem.
Dock renoverar vi i våran takt huset invändigt nu
Två som rökt sen 60 talet.
Lukta bäver.
Maskera fönster och golv.
Sen låna jag en färgspruta och blåste hela huset inuti med spärrfärg skåp å allt.
Sen på med vit färg.
Bott i 5 /12 år nu utan problem.
Dock renoverar vi i våran takt huset invändigt nu
VI har nyligen köpt ett hus där det har rökts sedan 1993, vi rev ut allt man kunde ta på förutom trappen. Lukten försvann efter det. Vad har du bakom spånskivorna? Kanske inte är så mycket dyrare att riva bort spån och sätta vanligt gips istället för Renoveringsgips och vara helt säker på att det inte luktar sen?
Hej
När OCAB har sanerat vissa lägenheter som jag sen ska måla och tapetsera så ser det förjävligt ut.
När dom har spärrmålat klart med sin färg så har de runnit färg på alla karmar , foder golvlister osv. Så då måste man ändå byta ut det bara för att få det snyggt. Sen i jobbet så tycker jag ändå att det luktar när OCAB klara.
Man kan göra deras jobb själv med en spärrfärg, men man måste vara noga o måla överallt.
När OCAB har sanerat vissa lägenheter som jag sen ska måla och tapetsera så ser det förjävligt ut.
När dom har spärrmålat klart med sin färg så har de runnit färg på alla karmar , foder golvlister osv. Så då måste man ändå byta ut det bara för att få det snyggt. Sen i jobbet så tycker jag ändå att det luktar när OCAB klara.
Man kan göra deras jobb själv med en spärrfärg, men man måste vara noga o måla överallt.
Rotgips/renoveringsgips (6 mm?) är nog min etta på listan över byggmaterial som inte borde få säljas. De spricker och djävlas, är svåra att skruva i och buktar vid minsta ojämnhet så att det syns igenom. Dessutom kostar de som vanligt 13 mm gips. Köp det istället. Du måste ändå sala och fodra om alla fönster och dörrar.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vi körde 13mm gips direkt på tapet/väggspån och det har tagit bort all lukt. Även tak fick sig ett lager gips. På några ställen målade vi med spärrfärg men det va mest så vi kunde flytta in innan vi satte gipsen.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Mitt hus som jag renoverat var fullständigt inrökt.
Började med att riva ner de tapeter som gick att riva ner, även en del gips åkte bort i de värsta rummen.
Spackel och målarfilt på väggarna, sedan vanlig vit färg. Ingen spärrfärg.
Lister målades med dyr färg (oljebaserad? Eventuellt. Minns inte) då jag tyckte de luktade...
En del tak spärr-målades, ett par andra satte jag upp renoveringsgips.
Trappräcke och andra trädetaljer som skulle vara kvar slipades och målartvättades, och sen oljades.
Alla plastmattor revs ut då de hade samlat på sig doft, och nya golv lades.
Nu är huset fritt från rökdoft.
Började med att riva ner de tapeter som gick att riva ner, även en del gips åkte bort i de värsta rummen.
Spackel och målarfilt på väggarna, sedan vanlig vit färg. Ingen spärrfärg.
Lister målades med dyr färg (oljebaserad? Eventuellt. Minns inte) då jag tyckte de luktade...
En del tak spärr-målades, ett par andra satte jag upp renoveringsgips.
Trappräcke och andra trädetaljer som skulle vara kvar slipades och målartvättades, och sen oljades.
Alla plastmattor revs ut då de hade samlat på sig doft, och nya golv lades.
Nu är huset fritt från rökdoft.
Bortkastade pengar, säger jag. Köp hem något kilo bikarbonat, blanda m vatten och spraya på. Man kan även strö ut på textilier etc, låta verka ett tag och sen dammsuga upp. Kolla nätet, finns massa info om detta. Giftfritt och billigt. Det ersätter naturligtvis inte spärrmålning men neutraliserar alla lukter.Claes Sörmland skrev:
Regel nr 1A: Krångla inte till det.
Enklast, billigast och effektivast är att riva dän spånskivorna (behöver ju knappast ta bort tapeterna först!), sätta dit vanligt 13mm gips istället, spacklaslipaomåla.
F ö vill jag beklaga sorgen efter din far, och hälsa välkommen efter ditt första inlägg på forumet.
Enklast, billigast och effektivast är att riva dän spånskivorna (behöver ju knappast ta bort tapeterna först!), sätta dit vanligt 13mm gips istället, spacklaslipaomåla.
F ö vill jag beklaga sorgen efter din far, och hälsa välkommen efter ditt första inlägg på forumet.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Fast att inte krångla till det borde innebära att låta spånet sitta och sätta nytt 13mm gips direkt över?! Jobbet med att slita ner all spån mm borde överstiga jobbet med att sala om dörrar mm.ricebridge skrev:
Regel nr 1A: Krångla inte till det.
Jag tror man kommer ångra att ej ha något vettigt att skruva i om man tar ner spånet. Det sitter dessutom bara i ytterväggarna. Så resonerade vi och har inga lukter kvar.