Hej! Skulle laga lite sprickor i taket i hallen. Tänkte att jag skulle börja med att pilla bort den lösa färgen. Eftersom allt var löst är nu all färg borta :p Det är någon form av kalkputs med en del sprickor i (blir vit på fingrarna av att röra vid den). Misstänker att det är fukt från badrummet som orsakat det.

Färghandlaren föreslog att jag skulle grunda med alkyldfärg, spackla och sedan sätta fiberfilt. Låter det som de vet vad de snackar om? Fiberfilt är jag helt med på, men skeptisk till valet av grundfärg.

Borde man inte använda typ denna förankringsgrund istället och sätta filten på den?

Tacksam för svar!

• Bild av tak med kalkputs och sprickor som visar behov av reparation och underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Hur gammalt är huset? Kanske gammalt nog för att taket ska vara målat med kalkfärg?

• Gilla
Markehed
  • Laddar…
Det är byggt i slutet av 30-talet. Dubbelkollade med Hornbach som bekräftade att alkyldfärg som grund är branschstandard på denna typ av tak. När färgen är torkad och härdad ska det vara fritt fram att spackla och fixa sprickor. Nu är ett laget påstruket och torkat. Dags för att laga sprickorna för att sedan sätta fiberfilt. Känns bra att göra det ordentligt.

Hej
Fiberfilt? Menar du Microlit, en tunn slät glasfiberväv?
Då måste du bredspackla och slipa hela taket.
Minst lilla grej syns igenom annars.

I Interista88 skrev:
Hej
Fiberfilt? Menar du Microlit, en tunn slät glasfiberväv?
Då måste du bredspackla och slipa hela taket.
Minst lilla grej syns igenom annars.
Tack för svar. Ja det är det jag syftar på tror jag. Flügger kallar sin bara fiberfilt.

Är det så illa? Taket är jämt och hade kunnat ha det som det är efter lite spackling. Däremot är jag rädd att sprickorna kommer tillbaka. Menar du att ojämnheter förstärks eller bara att det inte räcker något?

Hej
Tänk dig att taket kommer inte se bättre ut för att microliten kommer över det ojämna. Fördelen är dock att de går att spackla på microliten i efterhand om nåt ser konstigt ut.
Om det håller för sprickorna eller ej , det tvistar de lärde om:D
Överlappa inte skarvarna på microliten, de ser förjävligt ut.
Bättre sätta den med en mm mellanrum

• Gilla
Markehed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.