Onsalakorven andr.ljung skrev:
Fast att inte krångla till det borde innebära att låta spånet sitta och sätta nytt 13mm gips direkt över?! Jobbet med att slita ner all spån mm borde överstiga jobbet med att sala om dörrar mm.

Jag tror man kommer ångra att ej ha något vettigt att skruva i om man tar ner spånet. Det sitter dessutom bara i ytterväggarna. Så resonerade vi och har inga lukter kvar.
Du har en poäng, helt klart. Beror på hur där ser ut i största allmänhet.

Fulkemisten
Hur som så visar detta på (utöver de hälsomässigt positiva aspekterna) nyttan av att inte röka inomhus. Gjort är ju dock gjort.

Jag hade övervägt att ta bort spånskivan istället för att spärrmåla och slå upp ny osb och sedan gips på följande grund:
Funkar verkligen spärrfärgen?
Vad kostar spärrfärg kontra osb?
Jag själv hatar att måla, särskilt noggrant.
Man behöver inte maskera och hålla på för att sätta osb.

Lite beroende på vad väggarna är isolerade med såklart. Ligger det kutterspån direkt innanför skivorna kanske det blir svårt men oftast sitter det förhydringspapp i så fall.

• Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad tror forumet om ozonbehandling mot röklukt? Gör ju underverk i bilar som luktar. Numera kostar ju ozonisatorerna nästan ingenting.
jag köpte en ozon generator, kostade runt 4000kr, kört i flera omgångar och fick bprt röklukten till 85-90%, klart mycket bättre.
huset på 80m2

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
AXS
För flera år sedan var jag nära att köpa en rejält intäkt lägenhet. Det här var de tips jag fick.
-riv ut allt av spån, tretex, tapet, golvmattor och dörrar om av papp.
-kolla upp elen. Ska uttag/brytare bytas så riv ut de med.
-tvätta ytor som går att komma åt, typ med målartvätt.
-kör ozon 2-3 dagar. Hyr utrustning.
-spärrmåla där det är risk för att tjära slår igenom. Självklart med spruta. Viktigt fick jag lära mig var eluttag och liknande håligheter.
-måla tapetsera som vanligt.

Kanske låter overkill, men då är det hundra att det inte kommer någon doft om 5år.

Förstår inte aversionen mot 6 mm renoveringsgips. För mig är valet lätt, 6 mm är smidigt att hantera, följer framförallt underlaget på ett utomordentligt bra sätt. Vem vill ha "spikraka" väggar i ett gammalt hus där golv och tak inte är perfekt? Ser bara konstigt ut.

• Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Kan upplysa om att jag redan kört ozonaggregat i ett par omgångar och att det tog bort väldigt mycket men bara någon vecka senare så har det mest kommit tillbaka igen så att bara måla över tapeterna och taken efter några sådana behandlingar vågar jag inte lita på räcker.

Det lutar nog mest åt att spärrmåla över hela skiten (inklusive taket) och sen bara sätta gips eller rotgips över allting.

Att riva ner spånskivorna och köra bort från ett helt hus och sen bara köra gips på (mestadels) cc600-väggar känns inte riktigt som det bästa alternativet för mig. Tidskrävande och svårt att skruva i sen.Dessutom känsligt när ungarna härjar omkring med sina lekar.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Fulkemisten
T Totalreno skrev:
Att riva ner spånskivorna och köra bort från ett helt hus och sen bara köra gips på (mestadels) cc600-väggar känns inte riktigt som det bästa alternativet för mig.
Trots ditt användarnamn? ;)
Men kör på spärrfärg då, men sätt för allt i världen inte ROT-gips. Enda fördelen är tyvärr att skivorna är lättare.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Trots ditt användarnamn? ;)
Men kör på spärrfärg då, men sätt för allt i världen inte ROT-gips. Enda fördelen är tyvärr att skivorna är lättare.
Vad sägs om dräneringsbehov, fuktskador på vinden, el från 30-talet, tre vattenskador, rökstank, kök och badrum från 1986, två helslitna fasadsidor och originalfönster då? ;)

Tro mig när jag säger att allt som kan spara tid och pengar för mig är väldigt värdefullt.

Men till sak då. Du tror inte att det kommer räcka för att hålla röklukten borta?

Ozonet tog säkert bort lukten för stunden, men är det inpyrt i väggar och tak så genereras ju ny lukt hela tiden därifrån.

Förstår om du inte vill riva varenda vägg! Din lösning låter fullt görbar.

Det finns ju risk att det är formaldehyd i spånskivorna.
Formaldehyd anses vara allergiframkallande

Fulkemisten
T Totalreno skrev:
Men till sak då. Du tror inte att det kommer räcka för att hålla röklukten borta?
6 vs 13 mm gips spelar nog ingen roll för lukten. Men du kommer få ett bättre resultat och snabbare och enklare med vanligt gips.

Gällar måla på en bra spärrfärg då, där skall man nog inte snåla, men jag tror absolut på att det kommer fungera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.