3 740 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Kalkfärg inomhusvägg efter NCS-koder
Nu är det äntligen dags att välja vilken gråa kulör jag ska måla min lägenhet i, (ljusgrå i kalkfärg). Då säger "min" närmaste färgbutik att det inte går att välja efter NCS-Indexet utan alternativen är mycket färre.
Är det så eller kan det hända att färgbutiken säljer Jotuns kalkfärg och de erbjuder dessa alternativ? Kan jag få tag på min valda kod i andra butiker? Har försökt googla detta men fick inte bra svar, därav min fråga här.
Är det så eller kan det hända att färgbutiken säljer Jotuns kalkfärg och de erbjuder dessa alternativ? Kan jag få tag på min valda kod i andra butiker? Har försökt googla detta men fick inte bra svar, därav min fråga här.
Hej
Alla färgsorter går inte att bryta efter alla NCS koder. Klart dom kan ta din kalkfärg och bryta till din NCS-kod , men de kommer inte stämma
Alla färgsorter går inte att bryta efter alla NCS koder. Klart dom kan ta din kalkfärg och bryta till din NCS-kod , men de kommer inte stämma
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
NCS beskriver hur färgen ser ut, så det bör alltod finnas ett recpet hos tillverkaren. Det kan däremot finnas begränsningar, framför allt ”tunga färger” blandade av mineraliska pigment. I kalkfärg, silikatfärg och liknande används just dessa. Med ljusa färger borde det dock gå och då är nog färghandlare bara ointresserad av att hjälpa sig eftersom de troligtvis inte har ett recept som motsvarar din NCS-kod. Det är mycket enklare att gömma sig bakom triviala namn på färgerna än att vara hänvisad till NCS. Gå till en annan butik.
Jag undrar också varför du skall använda just kalkfärg?
Jag undrar också varför du skall använda just kalkfärg?
Det finns ingen annan färg (vad jag vet) som blir så levande på väggen. Bor i en 1:a på 47m2 och vill få in mera "attityd" i lgh'n.
Även om den inte finns dagsläget i Jotuns register så berättade min butik att de kunde bryta till den efter egen NCS. Nackdelen är väl att den inte riktigt kommer se ut som väntat men tanke på att kalk beter sig annorlunda. Vad för färg är du ute efter. Jag tycker Jotun har hur många gråa varianter av kalkfärgen som helst, oavsett vad den kallas.M Mia Magnusson skrev:Nu är det äntligen dags att välja vilken gråa kulör jag ska måla min lägenhet i, (ljusgrå i kalkfärg). Då säger "min" närmaste färgbutik att det inte går att välja efter NCS-Indexet utan alternativen är mycket färre.
Klicka här för att svara