davveno1
davveno1: [citat] Sitter den gamla fint så låt den vara kvar.
13 svar · 8,4k läst
S0MMER
S0MMER: [citat] Sålde nämligen Beckersfärg i flera år och både kunder och jag själv var nöjd med resultatet, står dock i det finstilta att kraftiga kvistar och kraftigt gulnat virke kan behöva en förvända kvistlack samt ev två vänder panelgrund. Jotun är dock jävligt bra dem med, tråkigt med extraarbetet, bra att det löste sig
10 svar · 6,1k läst
R
Ragganof: Pappersremsa i hörnen?
3 svar · 1,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Ska det sprayas som en enhet får du skruvlimma ihop delarna till en och samma kloss och sedan spackla skarven innan målning.
4 svar · 1,3k läst
·
A
Anna Blomqvist: [citat] Stort tack!
2 svar · 934 läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] [citat] Absolut inte grått och tråkigt när man ser dom live. Ballingslöv har just den färgen utställd på deras butik i Infra city, GRYMT snygg färg :)
18 svar · 23,9k läst
·
J
Joxalatorn: [citat] Precis, du är på rätt spår. Ska se tekniskt ut men samtidigt snirkligt och "ångdrivet" ut. Man känner igen steampunk när man ser det, men det är i mitt tycke svårt att få till. [citat] Bra tips. Ska kolla Lidl imorgon. Har funderat en del på belysningen och det där kan definitivt vara en lösning. Tror inte det behövs svarv för att få till det heller, en överhandsfräs
7 svar · 3,1k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Är den målad innan så tror jag det går utmärkt! Måla på bara
2 svar · 2,7k läst
M
malarmaster: [citat] akrylatfärg funkar inte till trä och det enligt beprövad erfarenhet. de skador som de flesta hus numera drabbas av var helt okända när alkyd och linoljefärger fanns på de flesta hus. nu är regel att reparera fasader,byta vindskivor m.m Har 40 års erfarenhet av husmålning och nu är regel att ha snickare med sig. de hus jag målar med oljefärg drabbas aldrig av skador,bara de
18 svar · 8,4k läst
·
T
trasker: Hallå! Trådstartaren här! Rullspacklet från Byggmax var bra, men inte att rulla på. Det var lite för trögflytande för det, så det bredspacklade vi som vanligt. Det fick bli fler hinkar med dyrt, men ack så lättrullat, rullspackel. En outsider i detta sammanhang är ett spackel från Bygma, vet inte vad det heter men det var en vit hink med rött lock. Billigt, drygt en hundring för en
5 svar · 13,8k läst
S
swetrixie: [citat] Jo. Men tänker att det inte är så tokigt ändå, eftersom jag kan möblera under elementet, utan att täcka det. (Knasig placering mitt på innerväg. Inga fler element i rummet, trots källarfönster och två ytterväggar...)
2 svar · 4,6k läst
·
S
Stuff: Låter väl som den tid man brukar rekommendera (tyvärr). Att försöka snabba på det genom att köra avfuktare är inte att rekommendera eftersom putsen ska brinna (kemisk reaktion) och inte torka. Till den processen behövs vattnet och torkar man ur det för snabbt så finns risk för att det blir sprött och spricker. Snarare så att det ibland är läge att vattna extra i efterhand,
1 svar · 4,4k läst
B
Sot
Baloo11: Okej tack! Ja de är ett gammalt hus så. Men blev orolig de va sot eller ngt men jag hittar inget sot när jag torkar.
2 svar · 2,0k läst
·
H
huggan: Jag byggde ett i 1 3/4 plan då materialet kostade 130.000:-. Detta är exklusive platta. Dock ingen isolering och endast halva plan 1 var klätt med skivor invändigt. Inget golv lagt på övervåningen heller och ingen trappa. Då var yttervägg av stående panel och asfaboard och taket var råspont underlagspapp och betongpannor. Betonggolvet var obehandlat.
1 svar · 1,8k läst
P
Patzie: När den övre va borta, sov vi nere , men när det undre var borta så ställde vi en bock att kliva på till vilplanet, på stegen körde vi grå laminat efter att tagit bort gamla filtmattor. Sen byggde ja om räcket lite och fräste egna profiler på dem och gjorde egen handledare , blev relativt billigt och fint för den pengen.
3 svar · 3,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Risken är väldigt liten. Spiken är ju, som du skriver, galvad, vilket betyder att den är rostskyddad. Tips: Gör ett litet prov genom att sätta en liten färgklick över ett par spikar i något hörn. Så får du se vad som händer, och behöver inte oroa dig mera.
1 svar · 1,8k läst
I
Interista88: Antingen vanlig teleskopstege på ett trappsteg och upp mot vägg. Finns speciella stegar man kan reglera varje ben så dom passar i en trapp. Ska det ”bara” målas så hade jag tejpat fast en pensel på ett långt skaft. Men antar de ska spacklas?
2 svar · 4,5k läst
S
SysterJohan: [citat] Ok, då vet jag vad det är. Men hade helst velat bli av med det då det färgar av så mkt. Det är i en tvättstuga så lätt att man kommer åt väggarna.... /Johan
2 svar · 1,5k läst
tttomten
tttomten: Gött mos (y)
29 svar · 10,2k läst
·
J
Jarlsgård: Det beror nog på hur mycket men slipar, men det är nog inte det roligaste materialet att slipa. Tänker mig att Slippappret geggar igen hela tiden av gummiblandningen :thinking:
3 svar · 2,6k läst
Johan Van Kuyl
Johan Van Kuyl: [citat] Metod, sen kanske 5-6 år tillbaka. Vi köpte en ny lucka bara något år efter de andra och redan då kunde man se skillnad gulnad färg. Nu är alla luckor samma färg men detaljerna som vi målat i ”samma färg” är då fortfarande i rätt färg...
10 svar · 38,6k läst
Z
zingo: [citat] Ok. Tack!
6 svar · 6,0k läst
Z
M
Mach77777: [citat] Duros gammelsvenska brunnsgatan grön tycker jag är riktigt fin.
7 svar · 3,1k läst
·
lopec
lopec: Måla med en bra golvfärg. Se till att du har lite lutning på planet kanske också.
4 svar · 1,8k läst
M
Miriam123: Stort tack för tips!
4 svar · 1,5k läst
·
mankot
mankot: [citat] Ja. art.nr. 50810
11 svar · 12,9k läst
·
K
Kristina J: [citat] väggarna är spånskivor med papperstapet
5 svar · 4,0k läst
I
Interista88: Från ljuset är bara om du sätter tapet med överlapp. Är det tapet som sätts kant i kant spela det ingen roll. Sätter du upp non woven tapet kan du limma på vägg och slipper då problem med lim på fel sida tapeten
2 svar · 2,1k läst
nikasp
nikasp: [citat] Här: Recension Bosch PFS 5000e och Biltemas spärrfärg (furupanelgrottan) https://www.byggahus.se/forum/threads/recension-bosch-pfs-5000e-och-biltemas-spaerrfaerg-furupanelgrottan.261843/page-2 Jag ska syna lite bättre men var dit nyligen och det ser riktigt bra ut vad jag kan se såhär på kort sikt. Ska nog överväga att spruta på något medel mot alger före de andra fasaderna.
10 svar · 22,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.