Vi har en takbalk mitt i vardagsrummet som nu håller på att målas om. Taket, och balken, är sprutspacklat sedan huset byggdes -79. Det finns några mindre rostfläckar på balken som trängt igenom spacklet. Hur ska man hantera det på bästa sätt? Jag tänker att om jag slipar bort rost och lägger på nytt fuktigt spackel, så kommer troligen rosten tillbaka och tränger genom spackel och färg igen. Kan man lägga på rostskyddsfärg på balken, sedan spackla och måla som vanligt? Eller hur ska man göra?

Om det kommer till så mkt fukt att balken börjar rosta så måste den rostskyddas.
Rostskyddsfärg är rätt väg att gå.

Se bara till att det är en effektiv rostskyddsfärg, och att den är pålagd i flera lager så att den bildar ett tjockt skikt överallt.
Tror att det ska gå att spackla och måla på det i allmänhet, men det avgörande är vad den rostskyddsfärg som du använder säger. Det kan finnas skillnader mellan olika färger.

Om rosten kommer från fritt vatten ovanifrån (=takläckage eller kondens) så måste det åtgärdas först, annars kommer det nog att börja rosta igen, trots rostskyddsfärg.

Lämpligen bör rostskyddsfärgen täckmålas med en tät färg såsom alkydoljefärg, men är osäker på om det går att få spackel att fästa sedan.

Det kanske lät mer dramatiskt än vad det är. Det handlar alltså om synlig takbalk inomhus. Jag är övertygad om att det inte kommer till någon ny fukt. Den fukt som orsakat rosten kommer med största sannolikhet från spacklet. Det jag är ute efter är ett sätt att "spärra" metallen i balken från den fukt som tillförs i form av nytt spackel/ny färg

Jag vet att om man får genomblödning av fukt och/eller rost i t ex innertak så patinerar man fläcken genom att måla med alkydoljefärg lite utspädd eller med alkydoljegrundfärg.
Nuförtiden använder man inte riktig alkydoljefärg, utan vattenskadat. Det vet jag inte om och hur det fungerar. Brukar finnas ngt som kallas just spärrfärg. Om det också stoppar rostblödning vågar jag inte svara på. Vet inte heller hur det är att spackla på, men den måste ju rimligen vara övermålningsbar, och då bör den även vara spacklingsbar.

Färg som är svår att spackla på är väl mestadels blanka feta slutstrykningsfärger, samt färger med silikon i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.