Hej! Ska måla ett litet förrådsrum i huset jag köpt och behöver lite tips. Syftet är att fräscha upp det lite.
1)Som ni ser på bilderna så är det en del sprickor på väggens vänstra och högra sida. Ska jag använda Latexfog eller spackel där?
2) På nedre delen av väggen så är det som ni ser färg och vägg släpp då förrådet ligger på en betong platta och det är kallt i rummet.
Spackla?
3) Springor mellan golvet och väggen.Vad kan man göra där? Golvet ska bytas ut så småningom men tills dess tänkte jag stänga dem små springorna.
1)Som ni ser på bilderna så är det en del sprickor på väggens vänstra och högra sida. Ska jag använda Latexfog eller spackel där?
2) På nedre delen av väggen så är det som ni ser färg och vägg släpp då förrådet ligger på en betong platta och det är kallt i rummet.
Spackla?
3) Springor mellan golvet och väggen.Vad kan man göra där? Golvet ska bytas ut så småningom men tills dess tänkte jag stänga dem små springorna.
Lagade liknande skador in en lägenhet för ett tag sedan. Hade rensat bort puts som sitter löst sen spacklat med husfix och glasfiberremsa i sprickan till vänster. Där putsen släppt nere till höger hade jag spacklat med husfix. Husfix + remsa kommer ju bygga viss höjd så lokal bredspackling med finare spackel behövs för att plana ut. Avslutat med latexfog i skarv mot tak.
Om det är kallt rum och fuktigt kanske speciellt typ av spackel behövs användas, det har jag inte koll på.
Om det är kallt rum och fuktigt kanske speciellt typ av spackel behövs användas, det har jag inte koll på.
Hade nog prövat med husfix + glasfiberremsa där det är större hål, sen målarfog där det är mindre spricka.
Då det är ett förråd och du vill fixa till snabbt kanske bredspackling för perfekt yta är overkill. Bättre spackla större hål med husfix och armera med glasfiberremsa, sen målarfog på mindre skador. Därefter måla.
Då det är ett förråd och du vill fixa till snabbt kanske bredspackling för perfekt yta är overkill. Bättre spackla större hål med husfix och armera med glasfiberremsa, sen målarfog på mindre skador. Därefter måla.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Verkar ligga i källare och som det ser ut nu så skulle jag bara mjukfoga de värsta sprickorna och låta resten vara. Hålla på och spackla putsade väggar ser bara fånigt ut. Då skulle jag ju hellre putsa om väggarna helt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden