Har precis rivit bort att våtrumstapet och matta i vår gästtoalett. Nu ska det in ny våtrumsmatta på golvet, sedan halvkaklas och målas. Gipsväggen fick skapligt med stryk när jag rev bort gamla tapeten och jag klurar lite på hur jag går vidare...

Tanken jag har nu är att ta bort allt löst sittande på gipsväggen, punktspackla borrhål och skruvskallar, och sedan rullspackla/slipa väggen. Gör jag rätt då eller borde jag göra på något annat sätt?

Följdfråga är även: kan man kakla på rullspacklad yta?

Längst till höger i bild är det betongvägg så där tänker jag att jag bara punktspacklar borrhål och andra småhål. Eller bör man rullspackla även där för att få samma grund på alla väggar?

• Skadad gipsvägg med rester av våtrumstapet och matta efter rivning i en gästtoalett med en stege och badrumslampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt i gästtoalett med rivet våtrumstapet, synliga gipsskador på vägg och gammalt material på golv.
    Skapa konto
Rullspackel eller vanligt handspackel anses för svagt för att kunna bära upp kakel. Det rekommenderas cementbaserat spackel eller gipsputs. Latmasken skulle sätta nya gipsskivor istället för att helspackla.

Vette tusan om jag hade kaklat på den där gipsen när ytskiktet är bortrivet...
Byt där du ska ha kakel iaf.

Menar du ytskiktet på själva gipset? Funkar det att lägga på renoveringsgips eller borde man gipsa om helt och hållet?

Ja det är pappen längst ut som gör gipsen stark, jag skulle ha gipsat om de delar där du planerar kakel och spacklat resten.
Eller ny gips överallt, jag gillar inte 6mm gips så jag hade tagit 13mm.
Öppnar du upp väggen så får du dit kortlingar där du vill skruva saker också

• Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
Det blev till att gipsa om.

Men nu kommer ett nytt bekymmer... På ena väggen kommer jag behöva kapa en skiva för att få in den i rummet, toaletten är helt enkelt för liten för att få in hela skivan. När man en gång byggt toaletten så har man avslutat med att skruva sista skivan utifrån. Svårt att förklara men jag behöver hursomhelt kapa en skiva för att få in den, och då funderar jag på placering av skarven.

Bör man gå på alt. 1 och placera skarven på den ytan som ska målas? Krångligare att få till med spackling och slipning men istället inte samma krav på bärighet.

Eller köra på alt. 2 , placera skarven gömd bakom kaklet? Lättare att få till snyggt slutresultat men då riskerar man kanske att försämra bärigheten?

Jag måste ha fullbredd på skivan (ca 90cm) så jag kan inte kapa den vertikalt.

• Schematisk jämförelse av två alternativa skarvplaceringar på en väggskiva relaterat till kaklets höjd.
    Skapa konto
Spelar ig ingen roll var du tar skarven, se bara till att du får en kortling bakom.

Fortsätter på kakelfunderingarna i den här tråden... nu har jag gipsat om, målat tak och grundmålat väggar. Tänkte lägga på primer och förbereda för kakling när jag reagerade på betongväggen. Det sitter någon typ av spackel på väggen efter att jag drog lös mattan. Vitt, lossnar ganska enkelt när jag skrapar med kniven... är det gammalt bredspackel? Och bör jag skrapa rent det innan jag kaklar? Och sen sista frågan, finns det någon vits med att lägga på primer på betongväggen innan jag kaklar eller fyller det ingen funktion på just den väggen?

• Vägg med omålade och ojämna ytor, spår av gammalt bredspackel och lösgjord mattlimsrester.
    Skapa konto
  • Renoverad vägg med omålade fläckar och rester av spackel eller lim, gipsat och delvis förberett för kakling.
    Skapa konto
Primer gör att betongväggen inte suger åt sig allt vatten från fixbruket. Vattnet behövs i bruket för att det ska härda.

Slipa bort så mycket spackel du kan från väggen, den behöver inte vara helt ren

Är det bara en toalett så behövs ju bara tätskikt på golvet och ca 5cm upp.

Läs på påsen med fix om du ska prima eller inte

Jag var in på en av stans golv- och kakelfirmor, samma firma som jag anlitat för golvläggningen i det här projektet. Dom hällde upp en burk primer åt mig som jag lagt på. Som jag förstod på dom var det mer regel än undantag att lägga på primer, speciellt om man var ovan. Men nu när jag tittar runt efter fix så står det "primerfritt" på dom jag hittar hos mina lokala firmor... Funkar det att köra primerfritt fix på primead yta? Det lär väl inte vara värre än att jag dubbeljobbat, igen, och att öppentiden förlängs ytterligare?

E Elversson skrev:
Jag var in på en av stans golv- och kakelfirmor, samma firma som jag anlitat för golvläggningen i det här projektet. Dom hällde upp en burk primer åt mig som jag lagt på. Som jag förstod på dom var det mer regel än undantag att lägga på primer, speciellt om man var ovan. Men nu när jag tittar runt efter fix så står det "primerfritt" på dom jag hittar hos mina lokala firmor... Funkar det att köra primerfritt fix på primead yta? Det lär väl inte vara värre än att jag dubbeljobbat, igen, och att öppentiden förlängs ytterligare?
Bara att köra, en primer för vidhäftning kan i princip aldrig försämra!

• Gilla
Elversson
  • Laddar…
K
Produkter som är märkta primerfritt, så menar man i huvudsak för vidhäftningens skull.
Har man däremot starkt sugande material så minskas monteringstiden kraftigt och risk för bomt. Ur den aspekten är inte fästmassorna primerfria, är man glad amatör bör man prima för att förlänga monteringstiden.

• Gilla
Elversson
  • Laddar…
Såhär blev det. Hyfsat nöjd, helheten blev bra men jag är inte helt hundra nöjd med kaklingen. Men jag tar med mig erfarenheterna så blir det nog
riktigt bra nästa gång jag kaklar... tack för alla tips och råd!

• Nyrenoverat badrum med vita kakelväggar, handfat, och rund spegel med belysning.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat badrum med vita kakelväggar, handfat, spegel och toalett.
    Skapa konto
  • Gilla
LWendt och 4 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.