Målar tapet i barnrum. Ett lager på gips, sitter bra. Ångrar mig litet att jag drog ned den i hörnen men irriterat mig i 15 år på att hustillverkaren löst hörnen med att sätta en liten tapetbit extra i hörnen och utan att trycka ut den i skarven så alla hörn är helt runda i huset. Köpt pappersremsa eftersom den är tunnare.
Fråga:
Kan man lägga på den nu direkt på gipsskivan med tapetlim, låta torka o sedan spackla o slipa? Har tryckt i litet spackel i springor i hörnen, i övr bara gipsskiva kvar i hörnet. Vill inte bygga på i onödan som det blir m ännu mer spackel.

I övrigt funkat så vill inte ta ned hela tapeten. (Alla skarvar omlott så har hyvlat, spacklat o slipat skarvarna m bra resultat. Testat att måla en vägg, blev bra, tapeten sitter fast. )

Latexfog och sedan väl dittryckt, limmad pappersremsa hade jag gjort.

Redigerat:
  • Gilla
Skogsmumrik
  • Laddar…
Satt ett riktigt hörnjärn som man spacklar/limmar fast. Blir lätt snyggast och hållbarast.

Latexfog var smart! Smular ju inte. Hm. Kanske inte ens behöver remsa då...kan prova utan och är lätt att lägga på remsa o bygga på senare. Inte särskilt sugen på metallhörn. Har på utåtgående hörn i takkupa o tycker de bygger för mkt.
Liknande fråga:
Målare fixade hall för några år sedan. Tog ned hela tapeten och målade. Fint jobb. Men nu kommer sprickor över dörröppningar. Limma pappersremsa, jämna m spackel, slipa o måla eller vad?

Finns hörnjärn i papper/plast. Dom i metall e skit för dom bygger som sagt för mycket. Man ska spackla fast pappremsor. Limma funkar oxå om man vill ha merjobb

I Interista88 skrev:
Finns hörnjärn i papper/plast. Dom i metall e skit för dom bygger som sagt för mycket. Man ska spackla fast pappremsor. Limma funkar oxå om man vill ha merjobb
Varför merjobb m limma? Menar du bara att det blir fler moment eller att det blir ngt krångel sedan?
Nu har jag kört pappersremsa i hörnen i alla fall. Det var väldigt litet glipor mellan skivorna så tryckte i litet spackel som jag ändå hade. Limmade pappersremsor direkt på skivorna, spacklat efter torkning o ska nu slipa. Hittills jättefint. Använde glasfiberremsor i övervån för 5 år sedan men tycker papper verkar vara lättare att trolla bort utan mängder m spackel.

Tack för alla svar! 2 hörn fixade m limmad pappersremsa och spacklat över efter torkning. Var lättast att limma just här då det inte är ngn fördjupning i gipsskivorna i hörnen så man vill bygga så litet som möjligt.
Ser ut att bli väldigt bra.

En fråga till:
Sommarstugan just gipsad i matrum av hantverkare. Ska spackla själv o tänkte fortsätta anv pappersremsa nu när jag lärt mig.
Bör man invänta våren om strömmen opålitlig och värmen ofta försvinner?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.