Luftgaller sotningslucka och hörnstolpen på vår öppna spis är gjorda av rostfritt stål. Nu efter flera år är jag så trött på det och skulle gärna vilja måla dessa detaljer så att de ser ut som gammal mässing. Eller som en gammal sliten "guldram" till tavlor. Finns det något knep?
Jag har tidigare målat krukor med silverfärg och med en svamp försiktigt duttat på med grå färg, så att det skulle likna zink - blev jättebra! Därför undrar jag om det inte skulle gå att göra något liknande för att få fram gammal mässing.
Har köpt Hammarlack som såg ut som mässing, eller brons, men jag tycker den blir lite för grön, och ingen färgskiftning i, som t ex inslag av guld. I övrigt blir ju ytan väldigt tilltalande.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag hittade en metallfärg i guld: [länk]
Spännande, man ser, vid förstoring av locket, att den är lite "grynig". Skulle kanske passa. Tack för tipset!

K Kristina J skrev:
Spännande, man ser, vid förstoring av locket, att den är lite "grynig". Skulle kanske passa. Tack för tipset!
Lägg på några lager klarlack med (och finslipa mellan) så får du lite mer metallyster.

ricebridge ricebridge skrev:
Lägg på några lager klarlack med (och finslipa mellan) så får du lite mer metallyster.
Det ska jag nog testa. Tack!

K kest skrev:
Förkoppring kanske?
[länk]
Intressant läsning, men för avancerat för mig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.