T
Tjocka Gubben: Jag har målat vagnstycken med vanlig vit innomhusfärg! Nu har den börjat att skikta sig. Går det att måla på fernissa och i så fall med vilken färg?
0 svar · 2,4k läst
A
anderssundberg: Hej Har målat tre rum i ett 60-tals radhus med mestadels innervägg av blåbetong. På en av väggarna dök det fullt med små blåsor upp över hela väggen så att det ser ut som månens yta. Jag har provat att slipa ned dem och måla igen men det kommer upp igen. Jag tror att det är målad tapet under. Har någon en idé om vad det kan bero på? På färgaffären hade ingen aning om vad kan
0 svar · 2,2k läst
·
ricebridge
ricebridge: Skrapa allt som sitter löst. Slipa gärna till det med slipmaskin. Spacklaslipamåla. En bra slipmaskin (t ex en excenterslip) är en av husägarens bästa vänner.
1 svar · 1,2k läst
·
F
Faba: ok, är det stor skillnad på bredspackel och renoveringsduk gällande Hur lätt/svårt det är att arbeta med samt slutresultat? På andra sidan kommer jag också riva tepeterna och där vill jag sedan tapetsera, är det spackel som gäller då med eller kan jag tapetsera direktt på betongen? (har non woven tapeter)
2 svar · 2,9k läst
·
BigR
BigR: Har målat enbart Demidekk Ultimate på två hus, garage och friggebod samt taksprång vid byte. Trevlig färg att jobba med, rätt dyr men om den håller lika bra som dom gamla Demidekkfärgerna jag smetade på föräldrarnas sommarstuga för 30 år sedan är jag väldigt nöjd. Det ser fortfarande ok ut trots obefintligt underhåll.:) Har heller aldrig sett mögel på mina demidekkmålningar.
7 svar · 7,9k läst
·
C
CMOR: [citat] Tack för hjälpen!
34 svar · 7,0k läst
·
U
Ungochbortskämd: [citat] Tror det var två år sedan, de har bar inte orkat ta tag i det själva och nu såldes den. [citat] Räknas det som nya när det "tekniskt sett" har suttit uttag där tidigare. Som sagt kabel stumparna är nydragna och ligger i/hänger ut ur dosorna :)
11 svar · 2,3k läst
lopec
lopec: Kärt barn har många namn så numera kommer den väl att heta ''Dark Greige'' eller nåt liknande..
4 svar · 1,7k läst
H
Henrikleander: Ja vi fick ny färg som kompensation :)
6 svar · 9,0k läst
·
Huvudbrytaren
Huvudbrytaren: Avser du att måla om på en yta som har Falu sen förut? I så fall måste du se till att du får bort så mycket det någonsin går av den gamla färgen, annars fäster det dåligt.
1 svar · 2,9k läst
S
sixten88: Jag rengjorde min med svinto och sedan klarlackade jag dem.
1 svar · 1,1k läst
·
Totte_S
Totte_S: Om ni tror att ni vill utöka eller förändra elen den närmaste tiden så bör ni sparmåla så noga ni kan intill kablar, dosor och vägguttag. Att ta bort en inmålad kabel eller dosa gör att tapeten lätt följer med. Absolut inte ta bort alla klammer. Är det riktigt gjort så får ni det troligtvis inte lika bra, dessutom ett riktigt onödigt merarbete.
1 svar · 1,6k läst
J
Jonas Sj: Hej, läste denna artikel och blev väldigt förtjust i färgen på foder och vindskivor. Svårt kanske att avgöra bara från en bild. Är det linoljefärg och vilket pigment/blandning i så fall? https://www.byggahus.se/arkitektur/akta-timmerhus-deluxe-hundfjallet
0 svar · 834 läst
F
Fred vom Jupiter: Kanske ta in en rörmokaren för att plugga rören medan du renoverar, och låta honom koppla in den nya blandaren och tvättstället.
5 svar · 1,7k läst
S
SnickarMartin: [citat] Det var min tanke, men icke
2 svar · 981 läst
·
Trattkantarell
Trattkantarell: Hej! Vi står lite som frågetecken kring hur vi ska återställa dessa fönstersmygar till sin forna glans (?) . Någon som har erfarenhet av dessa? Vi funderar på att testa att skrapa - spackla - måla men är fundersamma på om underlaget lämpar sig för modern färg (vi har limfärg överallt i övrigt). En annan tanke är att sätta över med glasfiberväv alternativt tunn mdf som målas
0 svar · 1,9k läst
·
S
Sambe: Lycka till! :) Och förresten hittar du någon annan schysst olja/ytbehandling får du jättegärna nämna den här, är ju kanon med flera alternativ(y)
6 svar · 1,2k läst
T
topmount: Brukar fungera att jobb fram struktur i spacklet med en borste när de är lite halv torrt. Du kan även stöppla (dutta med spetsen på penseln) när du rollat för att göra de spacklade ytorna lite mindre släta
3 svar · 3,4k läst
P
pki1980: Om det är rätt eller inte vet jag inte men då jag gjorde det senast skar jag bort överlappen, spacklade och satte sen tapeten. Målade inte över fettfläckar eller så. Jag körde med lite målartvätt som jag ändå hade och tapeten satt kvar så länge jag bodde där. Sen generellt om det är mycket fettfläckar kanske risken är att det blir det igen och det är lämpligare med målad yta
5 svar · 1,8k läst
E
EndZone: [citat] Tack! Det kan jag leva med :D
2 svar · 3,1k läst
A
AndersS: [citat] Är en smaksak. Började med helblank, men idag är det halvmatt som gäller runt 20-30. Har testat olika rollers, men har återgått till bättre penslar så snåla inte här. Konsten är att få med mycket färg och inte gå tillbaka och försöka förbättra.
3 svar · 4,1k läst
P
Philiph88: Kallgarage ja! Isolerat men ingen värme. Betong på väggar, tak och golv. Ingen aning om vad det är för färg. Det gäller ett hus vi ska köpa som blev besiktigat idag. Såg då idag att betongen längst ner på väggen har skadats och släppt lite här och var. Dock inga fuktskador. Kan man bara spackla det jämt eller ska man lägga nån betongfix eller hur ska man släta till det?
2 svar · 3,6k läst
H
Hussematte: Lycka till!
5 svar · 4,2k läst
N
Nizztos: 0-2 mm. Kanske så mycket som 3 någonstans men tror inte det. Gammalt hus så inga raka/jämna saker någonstans.
2 svar · 3,1k läst
R
Rennoly: [citat] Vi har precis bytt tak så alla problem kopplade till taket bör ha åtgärdats i samband med det :) [citat] Tack för bra information (y) Blir att tvätta väggen under morgondagen så får vi se hur det ser ut upp mot taket när vi är på plats.
8 svar · 10,6k läst
·
P
Anonymiserad 297226: Jag ska fixa och måla källarväggarna av betong och de har vittrat längst ner. Jag undrar vad är bäst att använda för att spackla/putsa om nederdelen? [bild] Är husfix att rekommendera eller ska jag använda annat material?
0 svar · 3,8k läst
·
P
Anonymiserad 297226: Jag ska fixa och måla källarväggarna och de har vittrat längst ner. Jag undrar vad är bäst att använda för att spackla/putsa om nederdelen? Är husfix att rekommendera eller ska jag använda annat material?
0 svar · 1,7k läst
Y
Ylvaöh: [citat] Haha vi har dyr men värdelös färg på våra väggar idag så det beror väl på märke. Menade för att se om det gick igenom innan vi tapetserar eller målar med något dyrare
9 svar · 2,8k läst
·
raveper
raveper: Trä rör på sig och färgen bakom kommer titta fram. Svart blir också väldigt varm.
3 svar · 1,1k läst
·
4
49herman: Hur rengör jag en gavel som är målad med svart ” Falu Rödfärg ” som blivit lite grönaktig i norr? //. Stig
0 svar · 626 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.