Hej!
Jag är ägare till ett missionshus från 1880-talet. Missionssalen (ca 50 m2) var beklädd med masonitskivor på både vägg och i tak men nu efter att ha tagit bort så finns det pärlspont på båda ställen. Det i taket är lite bredare.
Pärlsponten är målad och masonitskivorna var fästa med mindre spik, nästan som nubb, vilket gör att det kommer att vara många små hål när jag lyckats få bort alla gamla spik. Jag har tagit bort alla lister (golv, tak) plus foder (vägg, fönster). I en förlängning vill jag måla om vägg och tak i en ljusare färg men nu till min fråga: vilket förarbete behövs och vilket alternativ föredrar ni?

Hej

Har bara erfarenhet av gammal pärlspont i tak, täckt med masonite med massor av nubb. Det jag gjorde var:
Skrapa bort lös färg
Spackla stora spikhål, strunta i de små nubbhålen, slipa det spacklade
Tvätta med målartvätt
Använt mjukfog för att bli av med springan taklist/tak och några större springor.
Grundat och målat med halvblank färg.
Lite kvarvarande ojämnheter och nubbhål går på kontot charm. Det behöver inte se nytt ut.

Kan lägga till att i gamla salen var det pappspända taket förstört, Jag har vitmålat undertaket, lite urgamla handbilade brädor, några råsågade, några hyvlade. Samma behandling där. Fått många kommentarer om det charmiga taket. .

J
Jag antar det är målat med linoljefärg. Jag målade några gamla trädetaljer med modern färg, mycket var redan målat med det. Det går fort men plastfärgen bildar ett skinn utanpå gammal färg, kan släppa och är ett helsike att skrapa bort. Jag gör inte om misstaget. Över tid kommer det kosta mycket tid och frustration även om man sparar nån timme första gången man målar...

Mitt råd - fortsätt med samma färgtyp linolja eller vad det nu är. Dock har jag fuskat med både latexfog och akrylspackel för mindre skador och det verkar funka även om rubinol nog är att föredra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.