Har ett hus byggt från 60 talet med källarväggar som verkar vara målade i plastfärg. Att slipa bort plastfärgen innebär att väggarna blir ojämna och behöver spacklas, innan målningen med silikatfärg. Detta har gjort att min ork avtar då jag aldrig tidigare har spacklat. Ni kan läsa mer om projektet här.

Jag vill måla om rummet men vågar inte göra det direkt på nuvarande färg, trots att vi idag inte verkar ha några fuktproblem i källaren. Vill ju göra det enligt praxis så att väggarna kan andas.

Så, en idé slog mig precis: Kan man, efter att ha slipat bort plastfärgen, "klä" väggarna med fejk gräs och på så sätt slippa spacklingen? Andas fejk gräset tillräckligt tror ni? Finns flera varianter, vissa verkar vara tätare än de andra. Jag tänker främst på DENNA variant, men Ikea har ju t.ex. "fejka" som verkar vara tätare = går kanske bort.

Vad tror ni? Ur kosmetiskt synpunkt tror jag att det kan bli häftigt, då rummet ska bli en man cave :giggle:

R ravve007 skrev:
Ur kosmetiskt synpunkt tror jag att det kan bli häftigt
Jag är inte så säker på det. Men det borde ju andas ok i alla fall.

R ravve007 skrev:
Har ett hus byggt från 60 talet med källarväggar som verkar vara målade i plastfärg. Att slipa bort plastfärgen innebär att väggarna blir ojämna och behöver spacklas, innan målningen med silikatfärg. Detta har gjort att min ork avtar då jag aldrig tidigare har spacklat. Ni kan läsa mer om projektet här.

Jag vill måla om rummet men vågar inte göra det direkt på nuvarande färg, trots att vi idag inte verkar ha några fuktproblem i källaren. Vill ju göra det enligt praxis så att väggarna kan andas.

Så, en idé slog mig precis: Kan man, efter att ha slipat bort plastfärgen, "klä" väggarna med fejk gräs och på så sätt slippa spacklingen? Andas fejk gräset tillräckligt tror ni? Finns flera varianter, vissa verkar vara tätare än de andra. Jag tänker främst på DENNA variant, men Ikea har ju t.ex. "fejka" som verkar vara tätare = går kanske bort.

Vad tror ni? Ur kosmetiskt synpunkt tror jag att det kan bli häftigt, då rummet ska bli en man cave :giggle:
Jag kollade på de där på wish, och det är ju inte täta så det borde såklart funka.... Men jag får panik av tanken på att städa det där. Särskilt i en källare med ojämna och omålade väggar under. Det kommer att bli dammigt snabbt, och städningen ta låång tid. Opraktiskt. Men, alla bestämmer ju hur det vill använda sina timmar.

Vill du ha matta eller konstgräs på väggen så kommer det funka utmärkt. Jag har aldrig sett konstgräs som är tätt, men bäst att kolla så det man beställer är öppet

Det dämpar eko bra iallafall :)

Hmm matta är kanske ingen dum idé, men inbillar mig att det förr eller senare kommer att lukta eller kännas unket, oavsett hur diffusionsöppen mattan är... för jag antar att ni pratar om en nålfiltsmatta eller liknande, som andas och alltså inte har gummibotten?

Unket luktar det bara om det är fuktigt och instängt. Håll nere fuktnivån så ska det hålla sig fräscht

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.