Hej, som rubriken lyder så blir färgen på vårat badrum ”kletig” med åren. Våran badrumsdörr och handtaget till våran bastu börjar färgen rulla av. Den är typ som gummi i konsistensen, och lite kletig. Varför händer detta? Det händer också på ställen som vi tar mycket i med våra händer.
Hur får man bort det? Skrapa och avfettning? Hur motverkar man detta?
Tack för svar. Jag vet inte vilken färg det är målat med. Det va en målare som målade för kanske 10 år sedan. Allt underlag är trä.
 
  • En vitmålad dörr med färg som flagar och är kletig kring låset, bredvid en träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl antagligen vanlig "penselfärg" av simpel sort. Brukar bete sig sådär om man målar köksluckor och dörrar där man frekvent tar i färgen och städar normalt. På dylika ytor är det nästan alltid bättre att sprutmåla med 2k färg.
 
S Stefan1972 skrev:
Det är väl antagligen vanlig "penselfärg" av simpel sort. Brukar bete sig sådär om man målar köksluckor och dörrar där man frekvent tar i färgen och städar normalt. På dylika ytor är det nästan alltid bättre att sprutmåla med 2k färg.
hur tvättar man enklast bort gammal klet då? Är det avfettning? Färgborttagning? Har inte möjlighet att sprutmåla. Finns det inga bättre färgen att måla med pensel?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.