Byggahus.se
Har flyttat in i ett hus där jag behöver måla om garageporten för den har blivit så matt av väder & vind (solblekt).

Frågan är hur jag ska gå tillväga? Tvätta, slipa av lite, tvätta igen och sedan rolla?

vad ska jag slipa med?

Vilken färg ska jag använda (metallfärg till porten i plåt)?

Vilken typ av roller ska jag använda? Storlek?

Tacksam för all hjälp jag kan få :love:

Matt, solblekt röd garageport i behov av ommålning, inramad av vit vägg och takfot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är den tidigare rollad?
Ang färg kan nog nån annan säga men jag hade nog spraymålat ist för roller.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag tycker det är svårt att spraymåla större ytor :sweat: Lätt att det blir rinningar eller ”flammigt” pga att säkert sprayar på ojämnt med färg.

Den är nog målad från fabrik skulle jag tro

T TheGame skrev:
Är den tidigare rollad?
Ang färg kan nog nån annan säga men jag hade nog spraymålat ist för roller.

Prova att polera och vaxa den.

• Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
K
Ta reda på vem tillverkaren av porten är, sedan ringer du och frågar tillverkaren vilka produkter dom rekommenderar, dom har ju bäst koll på vad som sitter befintligt.

Jag hade föredragit att ha portbladen liggandes på bockar och penslat bladen, har du möjlighet att göra detta genom att tillfälligt sätta igen dörrhålet med plyfa eller liknande, tror jag du får bättre resultat än att rolla på plats.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det är redan gjort men det fungerar inte eftersom (som jag förstår det) är pigmentet i färgen förstört och det är inte oxidering som är skälet till att dörren är matt. Spelar ingen roll vilket medel jag använder så blir det ingen skillnad när det torkar.

S sixten88 skrev:
Prova att polera och vaxa den.

:crysmile: Nu blev det jobbigt :seenoevil: Men det är väl så om det ska bli bra...

Sedan är det lite spännande eftersom vissa skriver pensla och vissa skriver rolla....:geek:

K KjellTimell skrev:
Ta reda på vem tillverkaren av porten är, sedan ringer du och frågar tillverkaren vilka produkter dom rekommenderar, dom har ju bäst koll på vad som sitter befintligt.

Jag hade föredragit att ha portbladen liggandes på bockar och penslat bladen, har du möjlighet att göra detta genom att tillfälligt sätta igen dörrhålet med plyfa eller liknande, tror jag du får bättre resultat än att rolla på plats.

Vad exakt är detta för färg (latex)?: Acrylic latex water based exterior paint?

Vad betyder detta?: With a powder cleanser lika Comet?

Etikett på garageport med instruktioner för målning, inklusive att använda vattenbaserad akryllatexfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är typ av rengöringsprodukt. Comet är ett amerikanskt märke.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Aha.... Lite som målartvätt då för att få bort allt innan målning?

S SpjuteViking skrev:
Det är typ av rengöringsprodukt. Comet är ett amerikanskt märke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.