Jag har en vägg som är murad (med gammal puts på) och sedan är i trä. Tänkte sätta gipsskiva över trädelen (övre halvan av väggen) och sedan putsa med vanligt puts (hyffsat finkorning) och sedan sätta väv innan målning (några veckors torktid innan väv).

Går detta eller måste jag använda gipsputs?

Om det inte framgår så är detta alltså innomhus.

kristofer12345
N Nizztos skrev:
Jag har en vägg som är murad (med gammal puts på) och sedan är i trä. Tänkte sätta gipsskiva över trädelen (övre halvan av väggen) och sedan putsa med vanligt puts (hyffsat finkorning) och sedan sätta väv innan målning (några veckors torktid innan väv).

Går detta eller måste jag använda gipsputs?

Om det inte framgår så är detta alltså innomhus.
Har du testat? Jag undrar samma

Njae,

Jag har påbörjat arbetet och gjort som jag frågade men har bara putsat och satt upp gips så här långt. Blev paus i arbetet. Har alltså inte kommit till väven ännu.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
N Nizztos skrev:
Njae,

Jag har påbörjat arbetet och gjort som jag frågade men har bara putsat och satt upp gips så här långt. Blev paus i arbetet. Har alltså inte kommit till väven ännu.

Okej säg till sen när du testat , putsa på gipset med vanlig puts, för det är ju som dagt stor prisskillnad på gipsputs o vanligt puts.. om det ej fastnar bra kanske man kan lägga pvc nät imellan puts o gips hade jag testat iaf..

Min tanke är att det nog är bättre att enbart satsa på något som håller ihop putsen. Gipset lär knte göra så mycket mer än att separera de 2 materialen. Förr i tiden hade man vassmatta att putsa på... I ditt fall är det frågan om du inte skulle köra på putsnät istället för gips.
En gipsskiva är inte jättelätt att få putsen att sitta på...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.