G
Hejsan! Jag skulle vilja ha lite tips och råd om vad för kulör man borde ha på taklist och lister runt dörrar och fönster inomhus.
Våra väggar är målade med väggfärg flugger flutex 7s matt, S0500-N och taket med takfärg flugger också standard vit glans 2 takfärg. Båda är ju "vit-vita".
Men så spikade jag även upp nya lister, som mer ju har en gulare vit, dom har NCS S0502Y
Och det ser ut som att listerna runt fönster och dörrar också är åt samma kulör, det lite gulare vita.

Min fråga är vad som är snyggast att måla listerna med? Ser det konstigt ut om man målar dom med samma vita som väggen? Eller ska lister ha en liten gulare ton för att urskilja? Hur har ni gjort? Visa gärna lite bilder! Är inte jättesugen att måla taklisten, men listerna runt fönster och dörrar är ändå nötta och slitna och behöver göra något åt.

Tack!

Bifogar lite bilder på hur det ser ut här hemma!

Jag slänger med en bonusfråga också, hur tycker ni jag ska måla uterummet? Dom förra ägarna som byggde det har typ bara grundmålat det vitt.... Hade det vart snyggast att få det i samma gröna som huset? Fast samtidigt finns inget foder runt fönster och dörrar så det har ju inte blivit samma vita runt dom... hur hade ni gjort där?
Ska man kanske måla samma grönt och skruva dit vitmålade paneler runt fönstren för att få samma feeling som på övriga huset? Tips och råd uppskattas :) Huset är en Oljefärg, Caparol Carat som inte behöver grundning.. och jag misstänker ju att det vita på uterummet är grundat med akrylatfärg? Och på akrylat kan man väl inte måla olja heller? Hm.. :)

Bifogar även bilder på uterummet!

Tack!

• Vit inomhusdörr med taklist och dörrfoder i lite gulare ton mot en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom ett fönster med vitmålade lister som ger en gulaktig ton, mot en grönskande trädgård.
    Skapa konto
  • Uterum grundmålat i vitt med gröna husväggar i bakgrunden och röd takpannor.
    Skapa konto
  • Ett vitt uterum med stora fönster ihopbyggt med ett hus med gröna väggar och vitt tak.
    Skapa konto
BirgitS
G MrGlad8 skrev:
Min fråga är vad som är snyggast att måla listerna med? Ser det konstigt ut om man målar dom med samma vita som väggen? Eller ska lister ha en liten gulare ton för att urskilja?
Samma kulör som väggarna
Nej
Nej

Även dörrar bör förstås målas i samma vita färg.

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Samma kulör som väggarna
Nej
Nej

Även dörrar bör förstås målas i samma vita färg.
Tack!

BirgitS
G MrGlad8 skrev:
Jag slänger med en bonusfråga också, hur tycker ni jag ska måla uterummet? Dom förra ägarna som byggde det har typ bara grundmålat det vitt.... Hade det vart snyggast att få det i samma gröna som huset? Fast samtidigt finns inget foder runt fönster och dörrar så det har ju inte blivit samma vita runt dom... hur hade ni gjort där?
Eftersom ingen annan har svarat så kan jag svara att jag skulle fortsätta att ha uterummet vitt, eftersom det designmässigt avviker så mycket från resten av huset är det bättre att det får fortsätta att se ut som en tillbyggnad i sin egen stil än att försöka låtsas smälta in i den ursprungliga byggnaden.

• Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ingen annan har svarat så kan jag svara att jag skulle fortsätta att ha uterummet vitt, eftersom det designmässigt avviker så mycket från resten av huset är det bättre att det får fortsätta att se ut som en tillbyggnad i sin egen stil än att försöka låtsas smälta in i den ursprungliga byggnaden.
Tack! Ja det känns kanske bäst så? Att måla den i samma som huset blir ju konstigt kanske utan att man har vitt runt fönster mm. Tack för din input :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.