Vilket är det smidigaste sättet att få väggen slät på? Ska tapetsera sen.

1) renoveringsgips? Kan det limmas?
2) spärrmåla och spackla?
3) renoveringstapet? Måste väl spärrmåla då med?

är tretex under...

Tacksam för alla erfarenheter!

• En delvis renoverad vägg med borttagen tapet och synliga reparationer i förberedelse för tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Beror lite på hur stora krav på släthet du har.

Renoveringsgips ger det slätaste underlaget. Skivorna kan limmas på tretex. Skivorna är 6mm tjocka så du kan behöva flytta ut fönster- och dörrfoder för att det ska se bra ut.

Spackla tretex och få det tillräckligt bra för tapet är svårt. Du ska se till att ha breda pappersremsor över skarvarna mellan skivorna. Spärrmålning kan var nödvändigt. Beror på tapeten du valt.

Renoveringstapet ger ett bra underlag. Då behöver du inte spärrmåla. Spackla hål, ojämnheter och skarvar i tretex innan du sätter renoveringstapeten. Resultatet blir bra, men kanske inte lika bra som med renoveringsgips. Jag har gjort så och väggarna är helt släta förutom att jag på några ställen ser var tretexskivorna skarvats pga att jag slarvat med spackling där.

• Gilla
Balderton
  • Laddar…
Stort tack! Det bli en blandning, jag slet bort tretexen på en vägg, där blir det ny 12 mm gips. På de andra får jag inte bort tretexen på grund av värmepump mm så där blir det nog renoveringstapet i så fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.