Hej!
Köpt hus och kommer behöva alla typer av färger för väggar, snickerier, element, betong etc.

Av alla olika märken och sorters färg. Hur ska man veta vilka som är prisvärda och håller en bra kvalitet? Finns nån jämförelsesite? Är det nån av lågprisbyggvaruhusen som har nån färg som fått goda vitsord från experter?

Vill gärna köpa färg som är skonsam för miljön.

Tack på förhand
Johan

Personligen så kör jag på Alcro då jag arbetat i en färghandel och tycker den funkar bäst.
Sen om du väljer alcro/Beckers, nordsjö, jotun eller andra välkända märken gör nog detsamma.
Gå in i butiker och be om offert på färg, fråga frågor etc.

skulle säga att välj leverantör efter bemötande i butik samt deras kunskapsnivå.
Och håll dig borta från lågprisfärger, brukar bli lika dyrt och sämre i slutändan

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hej
Tack för svaret. Ska spana in var Alcro har för miljömässiga alternativ.

Jag mailade Caparol, Beckers, Colorama, Nordsjö, Alcro och byggvaruhusen och frågade vad de hade för miljömässigt bra alternativ som inte innehåller
kimrök, titanoxid eller zinkoxider (som har asbestliknande partiklar i sig) eller MI eller BIT (som folk fått svåra allergier av). Detta läste jag på klokahems ekofärgs test. Vill inte heller ha plastfärg

:D ska bli intressant att se om det blir nått annat än linolja kvar.

Kolla in Auro.

Låter som om att du kommer dubbla Sveriges konsumtion av linolja

Produktdatabladen listar innehållet i färgen Men inte vad för pasta som används i brytning. så om du oroar dig för det så är det nog bäst att vänta in svar av respektive företag.
Dock så bör väl inte pastan i färgen spela någon roll vid applicering.

Jiji Jiji skrev:
Kolla in Auro.
Bra tips. Har du testat den själv eller känner du nån som gjort det?

Johanfagel Johanfagel skrev:
Bra tips. Har du testat den själv eller känner du nån som gjort det?
Jag målar bara med den när jag målar väggar och tak. Den är lätt att jobba med och funkar fint ihop med min lungsjukdom. Blir härlig yta. Om man har en roller med lite grövre yta blir det nästan som en putsad effekt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.