Färg, Måla & Tapetsera
Slägggan: Jag har kört Miduns rullspackel i vårt hus och riktigt nöjd med det! När vi gör nästa projekt skulle jag bara för att testa någon av de dyrare... Men när jag läser kommentarerna så känns det inte värt det. En helt annan sak som jag tänkt på. OM man skulle vilja blanda sitt eget spackel vilket märket eller produkt ska man köpa då? Har kollat runt lite men är inte målare så vet
lopec: [citat] Färgen, underlaget, utförandet. Något har ju hänt, om det är samma färg, samma utförande så borde det kanske bero på underlaget, eller några andra yttre omständigheter. Vet inte du, och det inte framkommit några direkta förslag här i forumet, så kanske det är dags att prata med färgtillverkaren/återförsäljaren. Och helst be dem komma kolla på plats.
fuentes: Hej! Osäker på rätt forumdel. Har ett plåtgolv/plåttak (det är alltså ett plåttak till farstun som fungerar som golv på balkongen). Det är delvis ganska rostigt. Jag är inte sugen på att byta hela, så vad är bäst att göra enligt er? Förslag på arbetssteg/material/produkter? Ser ut ungefär som bild 3 i denna länk: http://saralind.blogspot.com/2007/12/huskoll.html
gone_fishing: Oljefärg ej vattenburen brukar funka fast den är gammal
arasmus: [citat] Ursäkta, missade detta. Det är denna https://www.borastapeter.com/tapeter/trollslanda-1788.
OTGI: Hade ungefär samma fall i källare. Drygt 6 lager med färger och tapet på puts. Slipade ned med diamantslipskål, la ett jämnt lager tunnputs och målade efter 2 veckor med silikat. Blev kanon! Det jag hade gjort annorlunda idag är att jag skulle hyrt en betongslip med dammsugare. Vinkelslip med diamantslipskål dammade som satan i #&$£¥¥. lycka till!
Peter321: Delar ett staket med grannen och det börjar bli dags att byta ut det. Grannen hävdar att det är enklare att måla det med falu rödfärg än en oljefärg då han menar att det då är lättare att bättra på det när det blir dags. Någon här som har synpunkter i frågan - är slamfärg det bättre valet på ett nytt staket? :thinking:
lopec: Hur ser luftfuktigheten ut i övrigt tills det börjar regna? Skulle verkligen inte rekommendera att du chansar.. -- edit. Ser nu att jag svarar ca en månad för sent, :D Hur gick det med målningen?
SkitOxe: Slipa och bredspackla är alltid snyggare än sån där fuskpapp i mina ögon. Men det kan ju vara mindre jobb med den.
byggaeko: Det finns bra linoljevax hos Allbäcks, som du kan stryka på tunnt efter att ha gjort rent noga och kanske målat ny linoljefärg på området. Vaxet ger en mer tålig yta. Fantastiskt tycker jag, till köksluckor, fönsterbrädor, golv...
Turbo_Tail: [citat] I princip jo. Men nu snackar vi lekstuga så där skulle jag i alla fall dra min gräns.:p Jag skulle skippa grundfärgen och måla två gånger med vanlig väggfärg. Även i min lilla pedanta värld skulle det duga i en lekstuga... :rofl:
nauleem: [citat] Kanske, men vi vill absolut inte att det ska finns minsta antydan till brun nyans.
Claes Sörmland: [citat] Välj en produkt som du vill måla med; ett "färgsystem" som det heter idag. Läs på deras hemsida/på burken hur du ska göra och följ det. T ex Rusta säljer ett akrylat-färgsystem från någon större tillverkare under eget namn. Deras instruktion är: 1. Rengjort och torrt underlag. 2. Oljestryk med deras produkt Grundolja V 3. Grundmåla med produkt Utegrund V 4. Slutstryk med
Baloo11: Okej... nej tkr också det är konstigt för om de skulle vara de så skulle de ju vara på flera väggar eller någonstans i rummet.. mkt gammalt hus och utanför är där massa växter på huset som växter varje sommar och dom drar till sig fukt.. vet inte om fukt kan visa sig så. För de är enbart på den väggen utåt.
ppoonnttuuss: Skillnad kan ju uppstå i glans och brytning men om du låter målaren dra hela väggen med sin favoritfärg i den brytningen du önskar så kommer du aldrig märka att det inte är Jotun han valt. Det är skillnad i att måla med olika färger så låt målaren få ta den han önskar, förutsatt han inte ockrar priset så klart. Märk dock att en dyr färg får du igen på antalet arbetstimmar.
thomas33: Det finns speciell kapellfärg som används för att måla reklam på kapell. Kanske någon kapelltillverkare kan hjälpa dig med färg?
FunkishJonny: Vill du få lite äldre känsla för att matcha antikviterna bör du ta en matt färg med lägre glanstal. Sen tycker jag varma kulörer harmoniserar fint till de varma träfärgerna äldre möbler oftast för med sig, men den kan också vara effektfullt att bryta av med en svalare kulör mot ädla träslag, om man vet vad man gör. Men bo in dig om möjligt, plocka hem färgprover, använd
64Matte: Hallå! Vill fräscha upp en 30 år gammal ytterdör! Den är i bra skick, men lite "vädersliten" och nån liten repa/skavank på. Det är en "parytterdörr" av trä, gissar den är sprytlackerad på fabrik. Kan man lämna in den (+ karm) och få den omlackerad? Blir det bra? Vad kan det kosta? Gärna tips någonstans i Stockholms närområde! Både bra OCH dåliga erfarenheter/tips mottages!!
ecb182: Prova? Kommer säkert se ok ut från början. Flaggar färgen sen eller om det rostar igenom är det ju bara att du köper ny då.
MusseAdemi: Tänkte kolla om jag kan få expert tips. Har slippat hela väggen här och fått bort rätt bra med gammal färg och ojämnheter. Min fråga är vad är det för slags utomhusfärg jag ska använda här som håller bra ? Och behöver man ha grundfärg här ? Tacksamt för svar.
Anonymiserad 290759: Hej Jag har ett modernt hus fr 2000 med vitmålad, murad öppen spis med kassett där det spruckit i murbruket där man öppnar kassettluckan pga andra eldat på för mycket. Ska nu måla över de sprukna bitarna där murbruket krackelerat bort - med vit färg. Får olika tips om typ av färg - pga ev uthyrning kanske folk tokeldar igen så den öppna spisen blir mycket varm igen - alltså
FRS05: Tänkte om det gick att beställa på nätet billigt så kunde jag göra det här över på ledig tid och sedan hämta det på Coop när man ändå är där. Betydligt smidigare än att böka iväg till en färgaffär, stå i kö och så vidare:). Högrisk patient med så går gärna inte ut i onödan.
Huddingebo: Resultatet med Sadolin: Inte bra. Jag kan fylla i att jag har målat om en massa trädetaljer i mitt kök med Sadolin färg för snickerier (den sort/modell som färgbutiken rekommenderade, billig var den inte) och jag är INTE nöjd alls. Det var 4-5år sedan. Gjort enligt konstens alla regler. med tvätt, grundfärg osv och bara målat på trä. Den slits, tål inte slitaget i ett kök och har
sepani: Det blev Infinity. Med tanke på allt jobb en ommålning innebär så är det nog värt de extra kronorna... Tapethandeln.se hade bästa priserna.
Huddingebo: Målade med Biltemas oljebaserade fönsterfärg på lite av varje för 3-4 år sedan och nu har den gulnat. Och är matt utomhus. Bara gulnad inomhus. Men den var lätt att måla med, klart bättre än många dyra snickerifärger men jag kommer inte att använda den igen.
Tsdoesds: Man kan vinkla din fundering något. Hur lång tid tar det och hur stor känns investeringen i att lacka kvistarna kontra risken att det skulle blöda igenom din färg när du har gjort klart? Sen kan du ge dig tusan på att kvistarna kommer läcka harts. Lycka till med trappen