Färg, Måla & Tapetsera
Ackeobd: Hej, För ett tag sen ställde jag en fråga om att måla om min faluröda villa och efter att ha påbörjat borstningen av den befintliga panelen så insåg vi att väldigt många paneler var i dåligt skick och vi kommer eventuellt byta all panel för att slippa undan att ena sidan ser finare ut och andra inte. Huset var som sagt i Falurödfärg slamfärg och vi vill byta färgen till någon
olofh: Hur ser vinden ut idag? Helt oinredd eller ska du ”bara” riva ut o göra om? isolering kollar du enkelt utifrån hur tjockt du ska ha, gips är också enkelt att kolla m2 pris för. Men (jag tror) du glömmer luftspalt mot råsponten, kanske mögelstoppers också beroende på hur förberett taket är för isolering, spont för att fästa gipset, plast, skruv, spackel. färg är ju helt
stahre87: Ovanligt må hända, men blir bäst med ordentligt förarbete. Gamla färgen va av någon akrylat
Dr Jumping Jack: Har en stuga på västkusten nära havet. Målade med Demideck på finsågad panel och Jotun fönsterfärg på hyvlat trä för 20 år sedan. Har fortfarande inte målat om. Värt varenda krona.
SWALL: Hej! Jag har en balkong i tryckimpregnerat virke som jag ska måla. Innan jag målar planerar jag att spackla igen sprickor och skruvhål. Vad ska jag spackla med? Vanlig spackel, akrylfog, plastiskt trä? Vad ger bäst resultat och är enklast att arbeta med? Tack på förhand!
Evakarin54: Hur gör jag för att renovera gammalt innertak i pärlspont? Hur rengör man på bästa sätt? Med diskmedel har jag hör från byggnadsvårdare. Funkar det? Varför inte målartvätt? Vilka verktyg underlättar rengöring av tak? Det är målat i flera lager och har sprickor, skador i pärlan. Kan man spackla och i så fall hur gör man vid pärlan så att den inte döljs? Har tänkt måla
Kongons: [citat] Skulle bara tacka igen och säga att du hade helt rätt, fort gick det med. :)
JohanN03: Jag kikar på ytterdörrar och står i valet mellan en färdigmålad dörr eller en obehandlad att måla själv. Från fabrik är dörren målad med 2-komponent polyuretanfärg. Går en sådan behandling hyfsat enkelt att måla om själv? Hur länge håller polyuretanfärg ungefär om dörren står under tak och ej i direkt solljus?(svårt att svara på kanske). Går det att bättringsmåla små
p3p3: Hej, Har hittat och läst ett par trådar om vävspänt innertak här men inte fått klarhet i om man kan rädda ett med till synes många lager färg, som börjat krackelera. Bor i ett 50-talshus och antar det är original, inte någon plast från 70-talet osv. Taket har tydliga sprickor mm, se bilder. Finns något enstaka hål rakt igenom där något varit uppskruvat nån gång. Går detta att
Paris: Jag körde med spärrvit från biltema 2 strykningar.
Walle4: Skulle dra ner det som sitter löst (Din tapet är spaltbar dvs två skikt där ytskiktet går att dra bort ganska enkelt)och skära bort ojämnheter. Sedan grovspackla en gång på ojämnheterna. Dagen efter kolla om tapeten släppt nånstans av fukten från spacklet. Slipa och grundmåla med en lite billigare färg, återigen vänta och se om du är nöjd med ytskiktet. Måla sedan färdigt
Niklas777: Hej, ska inhämta offert för ommålning av tak, väggar och fönster. Väggarna är släta och fina men behöver fyllas i på vissa ställen med spackel efter gamla tavlor. Hur bör jag utforma offertförfrågan och vad bör tydligt specificeras för att ett fint resultat ska uppnås?
Dr Jumping Jack: Brukar skära bort den stelnade yta och sen röra om. Pröva multimans förslag.
Trrttsch: Hej! Målar om plåttaket på sommarstugan med Hagmans Grip On. Det är en del rost att slipa (kör med roterande stålborste) och på den rensa plåten ska det vara Primer. Det har uppstått några gula fläckar på primern. Har jag missat lite av rosten? Behöver jag slipa ner och måla om? [bild] [bild]
Stefan1972: Det är bara måla...Har det legat torrt så är möglet som växt tidigare dött sen lääänge..............
Noresa: Stort tack! Det lär behövas. Har tvivlat flera gånger under eftermiddagen vad vi gett oss in på. Det är inte jämt någonstans på väggen - problematiskt när man är nybörjare att veta om man då behöver bredspackla eller om man ska köra renoveringsgips. Google går varm här hemma :-) Kommer bli en jobbig en som vill få det riktigt bra och kör nog också två lager grundfärg när
grollen: Hej! Någon som har några idéer på vilken puts som behövs? /Christian
trattalask: Det var en vanlig gipsvägg med slät Väv på. Målade med lila väggfärg sen matt klarlack med glitter i.
bergigtomt: [citat] åh tack för bra input! det är helt nya fönster (nybygge) så känns ganska jobbigt detta... även om det inte är vårt ansvar såklart.
saiter: Är det innerdörrar? Är de tillverkade av järn? I så fall tycker jag att du ska måla. //AA
segv: Har för mig att jag sett nånstans att Ottosons rekommenderade att man grundoljade en gång först för att mätta virket så det sen suger jämnare, om man har problem med flammighet. Har också för mig att jag provat det och det gjorde ingen skillnad för mig. Blir oftast flammigt, men jag fuskmålar också mest med 70/30 blandning i tre lager och ignorerar fullkomligt Ottosons
BerraBrus: Har målat om stugan och lillstugan och nu funkar inte färgen på trappan resp altanen enligt frugan (kan väl hålla med) . Är det nån idé att försöka sig på att måla/lasera med någon ljusare färg ev vit, eller blir det bara dåligt snart pga väder och slitage från användning? Trappan är i tryckat och senast målad med Nordsjös UV terrace i nån brunaktig färg. Altanen på
tergo: desto kallare det blir desto mindre fuktighet i luften
Patmark: Vad är det målat på? MDF eller brädor?
Robert_G: Yes, jag kör med dessa. Det var den bästa färg-matchningen och dessutom den enda skiva som hade samma struktur i folien. Dock har jag lärt mig att kulören kan vara väldigt olika mellan olika tillverkare, trots att det ska vara samma NCS-kulör. Exempelvis hade Beijers skivor, av märket RAW, en mycket ljusare nyans (mina skivor såg bruna ut i jämförelse) trots att det också skulle vara
Tomture61: Använd fönsterfärg , som målas på utsidan på fönster och dörrar .
Andersson86: Om någon legat vaken om nätterna och undrat hur det gick för oss med tapeten.. ;) målaren hörde av sig sen och kom och satte upp den! Vad som hade tagit oss minst en hel dag tog honom 1h och 40 min inkl ta bort uttag osv och montera tillbaka allt igen. Så skönt med proffs! :love: [bild]