Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Nej men man kommer åt 99% och sen får man ta resten med en färgskrapa
3 svar · 1,1k läst
·
J
J-O: Någon målare har säkert ett bättre tips, men det finns ju strukturmedel att slå i färg och sen måla.
1 svar · 2,0k läst
·
S
Stefan1972: Ja till dylika hål på luckor måste man ha nåt 2K spackel. Man kan spackla och slipa sig fördärvad annars.
10 svar · 10,5k läst
·
M
Messier1994: [citat] Körde upp tempen över 20 och provade att rulla lite tunnare, blev klart bättre.
4 svar · 1,7k läst
Sittställning
Sittställning: [citat] Har också hört om olika spackel för ändamålet kanske funkar bättre, har faktiskt inte provat. Knackar man på putsen så hör man om den är ihålig, är den det så sitter det inte längre fast och bör knackas ner och putsad om. Vid sprickor kan drt bli en kanal för att fukt fortare ska ta sig in och då kan det vara en idé att täta från utsidan och putsa från insidan. Men
17 svar · 5,0k läst
·
P
Pinkmargera: [citat] Tack för förslaget, vi har dock bara reglar så det blir lite knepigt att hitta rätt (kan ju använda regelsökare) om de ens sitter med rätt avstånd. Hålen kan jag ju spackla rätt enkelt tänker jag, mer fundersam kring skarvarna så att det inte blir en kulle över dem. Ett sista alternativ kanske vore att sätta tunna breda lister över sprickorna så att man får ett rutnät,
2 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja det vore intressant ifall du orkade med ett år till, dvs återkomma om ett år. Det som inte syns då, det borde vara ganska framtidssäkert, tycker jag.
105 svar · 49,9k läst
·
A
Abelsson: Okej. Kommer det bara bli värre eller kan man rätta till det utan att göra om allt?
5 svar · 1,5k läst
·
B
Bjenna: [citat] Sätt fiberduk så får du en hårdare yta än och måla direkt på spacklet så spelar dom där små porerna ingen roll Men de blir något billigare med och måla direkt på spacklet om du gör det själv Men som hantverkare så målar man väggen en gång spacklar och slipar där porerna har varit så pass mycket så man inte får spackelroser och grundar fläckarna sen målar man en
8 svar · 17,4k läst
B
Bjenna: [citat] man får sånna porer i spacklet om man har tapetspärrat tapeten och det spelar ingen roll vad du har för spackel.. rullspackel så får du mindre porer i Men ska man ha det bästa resultatet så ska man sätta fiberduk så får man en bättre yta som blir hårdare än man målar direkt på spacklet och då spelar dom där små porerna ingen roll för dom är så små och försvinner
12 svar · 9,5k läst
·
L
Lopex: Någon mm spelar ingen roll, det löser fixet, värre om vi pratade centimeter
1 svar · 3,2k läst
GoForIt
GoForIt: Ja ibland är det ju tyvärr så. Samtidigt så får man ju ha i åtanke att man förväntar sig att det nya ska hålla i många år framöver.
17 svar · 3,1k läst
·
A
A-Man_08: Ser ut som puts som släppt.
3 svar · 2,2k läst
·
e11enk
e11enk: Lindalei, hur gick det? Står inför en liknande utmaning
4 svar · 1,2k läst
·
Peraan82
Peraan82: Då väven sitter väldigt bra känner jag ingen anledning till att riva ner allt. Har däremot tagit bort tapet mot kanter och hörn. På nordsjödesign butiken bredvid rekommenderade de rullspackel mycket p.g.a mönstret på tapeten och osäkerheten om de skulle skina igenom om jag istället skulle använda renoveringstapet.
3 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det finns något som heter tapetskarvshyvel (eller liknande) som alltså är till för att hyvla av tapetskarvar så att det blir slätt. Tror du att en sådan kan hjälpa dig att få det tillräckligt slätt så att du sen kan spackla och slipa de sista ojämnheterna?
1 svar · 1,8k läst
I
Interista88: [citat] [citat] Din färgbutik borde ha den sorten man klistrar fast, finns både för inner och ytterhörn. Levelline har en variant som är både inner o ytterhörn i ett. Man kan ha den vilket som, men den spacklar man fast. Men den brukar bara säljas på hel rulle. Typ 30 meter o kostar pengar:surprised::D
12 svar · 11,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Blästermaskin kanske ?
3 svar · 1,9k läst
·
V
volvo51: Annars kan man spackla med latexfog som är mera rörlig. Men om det sätter sig kan det spricka upp ändå.
2 svar · 5,5k läst
·
M
MagnusMaggie: Jag försökte borsta bort det mesta av det som såg ut som plastfnuttar, sen på med riktigt mycket klister. Resultatet blev bra. Men som sagt, riktigt mycket klister, kan ju iofs ha varit väggen som sög.
3 svar · 2,7k läst
·
S
Segge: Jag kanske kollar med färgaffären. Men det verkar bara vara spacklat tidigare, dock lite segt känns det som så det spricker nog inte lika lätt. Av (våtrums)tapeten att dömma har det hållt väldigt länge för den ligger på det målade. Ändarna mot kanten var limmade märkte jag när jag renskar. Skarvarna verkar vara "gerade" ihop, kanske även dom limmade. Ny masonit på plats [bild]
2 svar · 5,2k läst
·
AXS
AXS: [citat] Listerna är nog okej, värre med utrymmet bakom, speciellt vid fönster och dörrar. Golvlister kanske det räcker att tvätta och måla.
8 svar · 17,4k läst
E
ex007: Hej jag ska göra en liknande renovering (https://www.byggahus.se/forum/threads/sanera-inroekt-laegenhet.397104/#post-3953714) och vill gärna veta hur resultatet med att riva ner tapeter till putsen/betong blev i slutändan eller om ni spärrmålade bakom.
14 svar · 18,0k läst
F
Fundersam99: Det kanske blir till att kakla istället. Har aldrig gjort det men det kanske är dags att lära sig det också Vi har några rör på väggen som är inbyggda med MFD, går det bra att kakla på MDF?
5 svar · 2,5k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: För att slippa risken att spilla olja i huset hade jag gjort det i förväg.
1 svar · 1,5k läst
G
Galten: Nu är allt klart, utom golvlister. Är nöjd med hur det blev och den rundade övergången mellan snedvägg och tak blev rätt fin :) [bild] [bild]
24 svar · 7,7k läst
·
V
volvo51: Vit latexfog.
3 svar · 4,5k läst
·
garvin
garvin: Vilken årsmodell på lägenheten. Tapeter idag. Takhöjd.
5 svar · 2,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det går säkert bra att måla med Alcro Tålig, men man skall visst grunda, dvs måla två gånger: "OMÅLADE YTOR grundar du genom att måla med Tålig Täckfärg en extra gång." Men själv skulle jag väntat med målandet, och se hur det blir med obehandlat trä. Det har ju sin tjusning med bara rena naturmaterial också. Om det sedan blir smutsigt så kan du ju måla. Alternativt lägga
1 svar · 807 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.