Det ska målas / alt. tapetseras i hallen. Det sitter glasfiberväv i hallen. Väven är bra (slät, fast osv) på alla ställen förutom till höger ovanför ytterdörren. Där har väven släppt från underlaget och jag har tagit bort denna bit.
Hur ska jag göra härifrån? Spackla hålet och få det i jämn nivå med övrig väv?
Vad rekommenderas sedan? Renoveringstapet och sedan måla/tapetsera på den?
bredspackla / spackla? Slipa osv.
Jag är novis och behöver alla tips hjälp. Ivrig att lära. Tack
Vill du behålla väven och måla över?Peraan82 skrev:
Det ska målas / alt. tapetseras i hallen. Det sitter glasfiberväv i hallen. Väven är bra (slät, fast osv) på alla ställen förutom till höger ovanför ytterdörren. Där har väven släppt från underlaget och jag har tagit bort denna bit.
Bredspackling och slipning är djävulens påfund, visst du behöver inte gå på gym 
Men det dammar och du behöver spackla flera gånger. Som novis så är det betydligt enklare att limma fast en tjock cover up tapet och måla på den.
Men den där väven verkar vara så ”grovmönstrad” så frågan ör om du för säkerhets skull inte skulle riva ner den. Spackla eventuella skador och sedan sätta upp en renoveringstapet som du målar på.
Men det dammar och du behöver spackla flera gånger. Som novis så är det betydligt enklare att limma fast en tjock cover up tapet och måla på den.
Men den där väven verkar vara så ”grovmönstrad” så frågan ör om du för säkerhets skull inte skulle riva ner den. Spackla eventuella skador och sedan sätta upp en renoveringstapet som du målar på.
Då väven sitter väldigt bra känner jag ingen anledning till att riva ner allt. Har däremot tagit bort tapet mot kanter och hörn. På nordsjödesign butiken bredvid rekommenderade de rullspackel mycket p.g.a mönstret på tapeten och osäkerheten om de skulle skina igenom om jag istället skulle använda renoveringstapet.
Klicka här för att svara