7 512 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Mina gipsväggar blev inte bra
Jag kör alltid första 2 spacklingarna med 250mm spackelspade och mediumspackel.
Sedan gör jag sista draget med 400mm spackel och finspackel. Behöver nästan inte slipa något alls.
Sedan gör jag sista draget med 400mm spackel och finspackel. Behöver nästan inte slipa något alls.
Uppdatering:
Jag började med att skära hål på blåsorna och limma fast dem, fast det blev bara skit av det. Slutade med att jag skar bort blåsorna helt och spacklade över. Nu syns det inte ett spår!
Vad gäller pappremsorna i taket så fick jag inte till det först. Gipsskivorna var rätt slarvigt tillskurna så remsorna täckte över olika stora glapp. Slutade med att jag ”modellerade” en rundad övergång med spackel. Gick väl en 5 kg spackel till det... Och 10 timmars slipning.
Kan rekommendera att vara mer noggrann med gipsskivorna... Men nu ser det iaf OK ut.
Jag började med att skära hål på blåsorna och limma fast dem, fast det blev bara skit av det. Slutade med att jag skar bort blåsorna helt och spacklade över. Nu syns det inte ett spår!
Vad gäller pappremsorna i taket så fick jag inte till det först. Gipsskivorna var rätt slarvigt tillskurna så remsorna täckte över olika stora glapp. Slutade med att jag ”modellerade” en rundad övergång med spackel. Gick väl en 5 kg spackel till det... Och 10 timmars slipning.
Kan rekommendera att vara mer noggrann med gipsskivorna... Men nu ser det iaf OK ut.
Du behöver helt enkelt göra det enklare för dig.G Galten skrev:Uppdatering:
1. Fyll alla springor mellan gipsskivorna innan du limmar pappremsorna.
2. Limma, inte spackla in vått i vått, in remsorna med våtrumsklister. Det går inte att misslyckas.
3. Spackla på vanligt vis när det torkat.
4. Öva öva öva.
Nackdelen med att limma pappremsorna är att limmet kan bli för flödigt , man svär ve o fasa när spacklet ska slipas och det är lim på fel ställenMathiasS skrev:
Rätt spackel (viktigt) och ett lager spackel med en konkav yta , tryck dit remsan
Jag köpte det dyraste skivspacklet på marknaden och tillhörande pappersremsa och gjorde allt enligt instruktion, men det blev bubblor iaf. Så det var uppenbarligen inget en amatör skall prova. Lim är bättre.
Rent allmänt så är väl denna renovering rätt typisk för mej. Jag är akademiker som köpt ett gammalt hus och varenda renoveringsmoment är något helt nytt. Vore ju kul om något moment skulle återkomma
Men jag är envis och vill få det bra, då får det bara ta lite längre tid
Rent allmänt så är väl denna renovering rätt typisk för mej. Jag är akademiker som köpt ett gammalt hus och varenda renoveringsmoment är något helt nytt. Vore ju kul om något moment skulle återkomma
Men jag är envis och vill få det bra, då får det bara ta lite längre tid
Det är inget problem med för mycket lim, bara att torka bort med en trasa. Det går inte att misslyckas.
att föreslå att spackla in pappremsor till någon som spacklar som på bilderna är knas tycker jag, dessutom är det inte bättre än att limma, bara snabbare för den som kan.
att föreslå att spackla in pappremsor till någon som spacklar som på bilderna är knas tycker jag, dessutom är det inte bättre än att limma, bara snabbare för den som kan.
Nu är allt klart, utom golvlister. Är nöjd med hur det blev och den rundade övergången mellan snedvägg och tak blev rätt fin 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga laminat direkt ovanpå befintlig linoleum eller inte?
Golv -
Amina S laddbox - får inte längre kontakt via Zigbee
Laddboxar -
Varför stämmer inte mina förbrukningsdata?
Frågor och svar om värme -
Fuktskada under laminatbänkskiva, förstår inte hur detta ska funka?
Kök -
Förstår mig inte på mina element
Värme allmänt