eller board som det heter idag.
Har en trapp så är väldigt fint inklädd, men när vi rev så kom det fram en del som inte var det. Tänkte jag skulle fortsätta som det var gjort tidigare. Men hur gör jag för att få ett lika fint och hållbart resultat. Det är skarvar men dom syns inte, och en trapp om något måste ju röra på sig en hel del så hur få ett så hållbart resultat?

Lite bilder på hur det ser ut
Här in mot hörnet behövs 20cm masonit
Delvis inklädd trappkonstruktion med exponerad masonit och skarvar mot en trävägg, behov av ytterligare klädsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på konstruktionen
Närbild på skarven mellan masonit och trä i en delvis renoverad trappkonstruktion.
Skapa konto

Trappen mer i sin helhet
Vitklädd trappkonstruktion behöver 20 cm masonit, visar skarvar och hörn i närheten.
Skapa konto

Visst går det att spackla men trähus rör sig och oftast spricker det runt skarvar. Är nog enklare att spika masonit och sen köra nån styv renoveringstapet över allt utöver spackling isåfall.

Jag kanske kollar med färgaffären. Men det verkar bara vara spacklat tidigare, dock lite segt känns det som så det spricker nog inte lika lätt. Av (våtrums)tapeten att dömma har det hållt väldigt länge för den ligger på det målade. Ändarna mot kanten var limmade märkte jag när jag renskar. Skarvarna verkar vara "gerade" ihop, kanske även dom limmade.

Ny masonit på plats
Renoverad vägg med ny masonit och delvis borttagen tapet längs ett hörn, ovanför en elektrisk uttag.
Skapa konto

En skarv som doldes bakom gamla listen, syns inte alls bakom färgen.
Vägg med skarv där gammal tapet möter nymålad spacklad yta och masonitskiva.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.