17 950 läst ·
14 svar
18k läst
14 svar
HJÄLP! Pågående ytrenovering av lght, nikotin blöder igenom!
Hejsan,
Behöver lite råd, tips och feedback här. Detta handlar om en 2:a på 58kvm som måste vara "bo-bar" den den 29:e feb!
Har börjat yt-renovera lägenheten som vi ska flytta till. Det är tegel/betong/lättbetong väggar med puts på samt några lager tapet. Lägenheten hade en lätt röklukt men inget jättehemskt samt en lätt gul ton på vita detaljerna, så, i min naivitet (okunnighet) tänkte jag göra det lätt för mig och måla över tapeterna efter lite riv/spackel/slip med några lager färg, så köpte massa vattenbaserad Beckers Väggfärg plus och satte igång...
...men, det blöder igenom och färgen gulnar på vissa områden ganska omedelbart, i vardagsrummet så kan man ana lätta gula skiftningar på vissa ställe på väggen efter 3 stryk men knappt nått alls i tak efter 2 stryk och i sovrummet har det blödigt igenom rätt mycket över stora ytor både på tak och vägg,
Så frågan är....ska jag köra över väggarna och tak med en spärrfärg (dyrt!) och sen måla om...eller riva ner all tapet till putsen och bredspackla/grunda/måla?
Snickerierna verkar dock va ok, har målat över en dörrkarm i sovrummet och där syns det inget alls igenom, kan det ta längre tid innan nikotinet vandrar över från snickerierna jämfört med tapeterna? Dvs, bör jag spärrmåla dem med?
Alla tips, synpunkter samt erfarenheter av liknande mottages tacksamt!
Behöver lite råd, tips och feedback här. Detta handlar om en 2:a på 58kvm som måste vara "bo-bar" den den 29:e feb!
Har börjat yt-renovera lägenheten som vi ska flytta till. Det är tegel/betong/lättbetong väggar med puts på samt några lager tapet. Lägenheten hade en lätt röklukt men inget jättehemskt samt en lätt gul ton på vita detaljerna, så, i min naivitet (okunnighet) tänkte jag göra det lätt för mig och måla över tapeterna efter lite riv/spackel/slip med några lager färg, så köpte massa vattenbaserad Beckers Väggfärg plus och satte igång...
...men, det blöder igenom och färgen gulnar på vissa områden ganska omedelbart, i vardagsrummet så kan man ana lätta gula skiftningar på vissa ställe på väggen efter 3 stryk men knappt nått alls i tak efter 2 stryk och i sovrummet har det blödigt igenom rätt mycket över stora ytor både på tak och vägg,
Så frågan är....ska jag köra över väggarna och tak med en spärrfärg (dyrt!) och sen måla om...eller riva ner all tapet till putsen och bredspackla/grunda/måla?
Snickerierna verkar dock va ok, har målat över en dörrkarm i sovrummet och där syns det inget alls igenom, kan det ta längre tid innan nikotinet vandrar över från snickerierna jämfört med tapeterna? Dvs, bör jag spärrmåla dem med?
Alla tips, synpunkter samt erfarenheter av liknande mottages tacksamt!
Det finns ju som sagt en speciell färg som alla målare kör med (iaf dom jag arbetat med) när det är nikotinskadade ytor. Nu är jag ingen målare men nog tror jag du är så illa tvungen att använda dig av den färgen. Det kan nog tränga igenom på snickerierna också. Nikotin är ett skit.
Blir det måla med spärrfärg funderar jag på Beckers vattebaserade Isolerfärg eller Nordsjö Spärrvit vattenburen....då jag helst vill slippa oljebaserade färger för tjejen är gravid och jag vill inte att hon ska bli tvungen att ligga och andas in massa ångor som kan dra sig kvar....
Det var ju en bättre fråga men spontant tänker jag att klarar nikotinet att tränga ut åt ena hållet genom färg så känns det som att det skulle kunna trycka igenom papp åt andra hållet...dock en del filtrerat men ändå. som sagt, nikotinet har ju genom rök hamnat där det är och rök tränger sig ju in väldigt lätt överallt.anmihe skrev:
Blivit rekommenderad Sigma Renova Isotop...det går väll inte att använda en lacknaftabaserad färg över en vattenbaserad?
...men dock tror jag fan tapeten åker ner imorgon istället för att kladda flera tusen kr spärrfärg på gammal tapet och ända riskera genomblödningar!
...men dock tror jag fan tapeten åker ner imorgon istället för att kladda flera tusen kr spärrfärg på gammal tapet och ända riskera genomblödningar!
Prova att tvätta med ammoniak och använd då tätande skyddsglasögon för man vill inte alls ha det i ögonen, det är direkt farligt.
Just ammoniak är inte speciellt kul att tvätta med men funkar rätt bra i svåra fall.
Ta och gör ett provparti och se hur det blir där sen.
Skulle faktiskt förvåna mig om det inte fungerar men ta det lugnt med ammoniaken, tvätta några vändor och avsluta sen med rent vatten.
Ammoniak använde man förr i tiden och sen blev jobbet lite snällare men en pensionerad målare som jag känner lyckades ta bort rubbet av tjära på en inpyrd lägenhet med det.
Berätta gärna hur du tycker det fungerar men ta det lugnt med ammoniaken, det är ingen lek med det utan det är frätande.
/Kent
Just ammoniak är inte speciellt kul att tvätta med men funkar rätt bra i svåra fall.
Ta och gör ett provparti och se hur det blir där sen.
Skulle faktiskt förvåna mig om det inte fungerar men ta det lugnt med ammoniaken, tvätta några vändor och avsluta sen med rent vatten.
Ammoniak använde man förr i tiden och sen blev jobbet lite snällare men en pensionerad målare som jag känner lyckades ta bort rubbet av tjära på en inpyrd lägenhet med det.
Berätta gärna hur du tycker det fungerar men ta det lugnt med ammoniaken, det är ingen lek med det utan det är frätande.
/Kent
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Nu är väggarna redan målade med ett lager vattenbaserad färg...och tapeter under det, så tvätta dem vore nog inte nå bra, allra minst med ammoniak!snickarboden skrev:
Dock så har jag dem planerna för snickerierna i lägenheten!
Jo, men laknaftabaserad billig Rusta-grundfärg känns inte som ett så hett alternativ på övermålad (med vattenbaserad färg) tapet?Kurtivan skrev:
....men kanske funkar att grunda med efter att jag rivit tapeten och spacklat? ...som det ser ut som det blir ändå nu!
Någon i tråden hade ju blivit rekomenderad kvist och spärrgrund?
Är det vattenburen "shellack" som menas med det så kan du lika gärna köpa en vitlimsflaska på byggmax och späda ut den två-tre gånger.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Är det vattenburen "shellack" som menas med det så kan du lika gärna köpa en vitlimsflaska på byggmax och späda ut den två-tre gånger.
Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hej jag ska göra en liknande renovering (https://www.byggahus.se/forum/threads/sanera-inroekt-laegenhet.397104/#post-3953714) och vill gärna veta hur resultatet med att riva ner tapeter till putsen/betong blev i slutändan eller om ni spärrmålade bakom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden