Färg, Måla & Tapetsera
Villa1949: [citat] Min erfarenhet är skall det målas krävs i princip hundraprocentigt underlag skall det tapetseras med mönstrad tapet så är den lite mer förlåtande.
Lindurin: Hur gjorde du och hur blev det i slutändan? :)
Adde2010: Hej, Vi har precis köpt nytt hus, huset är i modern stil, stort enplanshus i modern stil. Vi har beslutat att göra några renoveringar innan vi flyttar in, golven består av mörk parkett som vi vill mörkbetsa, vi har epoxigolv i hallen i vitt/gulvitt samt de lite mindre smickrande innerdörrar i ljus ”gräsgrön”. Väggarna är vitmålade. Vi vill byta färg på dörrar o golvlister o
J-O: Får du bort det översta lagret som har struktur och underliggande inte sitter löst och börjar grisa när du väl drar på vävlimmet så kan det gott sitta kvar. Målare generellt är väl motståndare till renoveringstapet. Jag har dock uteslutande bra erfarenheter av det, gillar inte att bredspackla.
90rammar: Tack för Svaret, ingen yttervägg, ska nog försöka tvätta bort de och se hur jag gör med tapetseringen..
Snickerick: Hejsan Kan jag använda Kiilto 2 M1 lim till non-woven tapet? Underlaget är renoveringstapet, som limmats med just det limmet.
peroande: Borttagning med ånga är effektivt och mindre kladdigt än att applicera något medel. Skär spår i den gamla tapeten så att ångan lättare tar sig in.
nino: [citat] Brukar inte räcka med bara renoveringstapet tyvärr, spackling får man göra iaf
Åsa Lund: Tror inte det håller. Brukar vara svårt att få dem tillräckligt rena före målning för att färgen verkligen ska fästa
manbat: Jag har målat mitt kök med kalkfärg och en vägg i en tidigare bostad så jag har lite erfarenhet. Kalkfärg släpper igenom fukt så det kommer att uppstår mörka fläckar vid vattenstänk, men som sedan torkar. I mitt kök så har jag målat över kalkfärgen med en speciell ”sealer” från jontun som gör det vatten tåligt, fast man får lägga många lager. Ett tips är att måla ett
MagHam: [citat] Av dom vattenbaserade lack- snickerifärger jag provat är det den enda som överraskat positivt. Den är enligt databladet en "polyuretanmodifierad oljefärg" vad det nu innebär. Går att få tillräckligt jämn med rätt verktyg, och är riktigt slitstark. (men gammaldags lösningsmedelbaserad lackfärg finns ingenting som når upp till)
En apelsin: Jag tror att det går att få bort fläckarna med spray dye (sorten för matta). Det är hela poängen med produkten - att täcka över fläckar på Englands alla heltäckningsmattor. Billigt att testa i vilket fall!
Violina: [citat] Kan tänka mig att man isåfall måste veta dessa parametrar och tala om det för appen.. Ljuset som färgen belyses med påverkar ju hur den ses (både av ögat och av kameran).. Så jag skulle inte bli förvånad om det är av den anledningen som en sån här app inte finns, och om det är så att den existerar skulle jag kunna tänka mig att detta gör att den "inte riktigt fungerar"..
Jeremy A: [citat] Hej Erika, Det gick felfritt, men tog lång tid att torka. Jag antar att det har att göra med att linoljan i färgen inte absorberas i träet. Angående att strunta i kvistlack - jag har npgra äldre olackade paneler som målades ljusgråa (dock inte med linoljefärg) en gång i tiden som är ganska missfärgade. Kanske gäller det rådet du fick för mörkare färger?
stahre87: Hej. Renoverar en båt ich söker tips på färgval när det kommer till att måla en bord runt om båten slm har en lackad aluminium från grunden. Lack sitter bra, men har blivit vissa skrap med åren. Vad bör jag köpa för produkter för o få en så slät yta det går, som är slitstarkt. Det gäller det röda på bild
Freddy_kruger: [citat] Många skär isåfall för långt ut på tejpen, kanske inte va meningen, men det förekommer lossande maskeringstejp...
Bo arnold: Har inte använt dem har bara erfarenhet av Fluggers färg tyvärr
Pernicol: [citat] Ja, det är jobbigt! Men jag tänkte just detsamma! Ingen annan kommer att se det!
Linhas: [citat] Hur gör man då? Vi ska fixa vår trapp nu och har en del märken.
andersmossing: Hej! Vi landade till sist i att ta bort tapeterna. På vissa ställen helt, men "ångmaskin" men på de flesta ytor kunde vi dra bort lagret med strukturen. Pilligt jobb men nu är det gjort. Nu är allt förberett för tapetsering, men en får si om det hinns före jul. Lycka till med ditt projekt! //A
FilipHe: Hej! Håller på och slipar ned en betsad? Trapp. Har nu kört ett varv med slipmus och excentrisk slip. Har börjat få ner ytan en del. Men undrar egentligen hur mycket man behöver slipa ned för att kunna måla det? Se bilder. En av dom har vi slipat ner lite mer.
ceson: Prova att pensla på en lösning av vinäger med järnfilspån i. Detta har jag använt med gott resultat för "åldra" utbytta delar så dem inte lyser.
BirgitS: Välkommen till forumet! Det beror på vad rummet ska användas till och vad i huset som påverkas. Vissa förändringar kan kräva bygglov eller -anmälan, men inte alla. Du får berätta lite mer om vad det gäller och vad du funderar på.
Lufsen_bygg: Ja precis jag använde sånt lim som är avsett för renoveringstapet och ja det har torkat. Men tänker att det kanske inte fäster lika bra på sig självt som på väggen. Så att om jag skär genom båda kanske jag kan försiktigt pilla bort den övre biten....om det inte blir bra så får jag spackla
Okarlsson: [citat] Har du satt remsa i skarven? Typ https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/glasfibervavar/spackelremsa-2000023893?gclid=Cj0KCQiA8dH-BRD_ARIsAC24umZIMT321Ie9zWUApSdHj4XWPPMv-z2k-5Z-hYdzymz6AzaGT_WOFYkaAt84EALw_wcB