Tänkte tapetsera (måla på grundtapet) i vår groventré (där tvättmaskinen finns).
två frågor:
1. det kan väl betraktas som ett ”vanligt” rum snarare än en tvättstuga? Visst, det finns tvättmaskin och vattenkran, men nån särskild våtrumstapet lär väl knappast behövas?
2. Har rivit ner superäcklig vävtapet som varit målad för länge sedan med nån tät, felaktig färg, som gjort tapeten småklibbig. För det mesta har all tapet följt med fint men här och där sitter gammalt klister och spackel, gissar jag. Det är tillräckligt jämnt och fint för att sätta upp grund tapet. Bör jag ändå skrapa och slipa spånskivan ren? Det hör till saken att själva tapeten/färgen orsakat irritation i näsa, så jag vill ju ha bort det. Men gissar att det just har med själva tapeten att göra, då den luktar lite speciellt, och inte med det som sitter kvar under. Tankar om detta?
två frågor:
1. det kan väl betraktas som ett ”vanligt” rum snarare än en tvättstuga? Visst, det finns tvättmaskin och vattenkran, men nån särskild våtrumstapet lär väl knappast behövas?
2. Har rivit ner superäcklig vävtapet som varit målad för länge sedan med nån tät, felaktig färg, som gjort tapeten småklibbig. För det mesta har all tapet följt med fint men här och där sitter gammalt klister och spackel, gissar jag. Det är tillräckligt jämnt och fint för att sätta upp grund tapet. Bör jag ändå skrapa och slipa spånskivan ren? Det hör till saken att själva tapeten/färgen orsakat irritation i näsa, så jag vill ju ha bort det. Men gissar att det just har med själva tapeten att göra, då den luktar lite speciellt, och inte med det som sitter kvar under. Tankar om detta?
Om det är ett våtrum avgörs om det finns en golvbrunn, eller inte.
I tvättstugor har man ju traditionellt använt färger som är lite mer blanka, och därmed mer lätta att torka av.
Gällande kvarvarande rester, så är det ju en fördel om det går att få bort så mycket som bara går.
Är det en spånskiva kan man ju inte heller utesluta att den på något sätt har reagerat kemiskt med den gamla tapeten eller limmet.
Kanske kan det vara ett alternativ att sätta gips (6 mm renoveringsgips?)
I tvättstugor har man ju traditionellt använt färger som är lite mer blanka, och därmed mer lätta att torka av.
Gällande kvarvarande rester, så är det ju en fördel om det går att få bort så mycket som bara går.
Är det en spånskiva kan man ju inte heller utesluta att den på något sätt har reagerat kemiskt med den gamla tapeten eller limmet.
Kanske kan det vara ett alternativ att sätta gips (6 mm renoveringsgips?)
Hej!
ok, ja golvbrunn är det ju faktiskt. Förändrar det hur jag bör tänka då?
jag kopplar lukten till tapeten. Det mesta av tapeten glider lätt av väggen, dessutom, så spånskivan känns åtminstone ganska fräsch. Men gips skulle kunna vara ett bättre alternativ än tapet då alltså? Just med tanke på att det är våtrum?
ok, ja golvbrunn är det ju faktiskt. Förändrar det hur jag bör tänka då?
jag kopplar lukten till tapeten. Det mesta av tapeten glider lätt av väggen, dessutom, så spånskivan känns åtminstone ganska fräsch. Men gips skulle kunna vara ett bättre alternativ än tapet då alltså? Just med tanke på att det är våtrum?
Kika på kraven/rekomendationerna för tvättstuga:
https://www.gvk.se/branschregler/fr...finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga/
Observera att detta är bör-krav men försäkringbolag kan också ha andra krav och variationer på temat.
GVK talar om tätskikt på golv och 10cm upp på vägg. Bör inte vara några problem att ha valfri färg eller tapet ovan det. Förutsatt att du inte har tänkt spruta massa vatten i utrymmet då.
https://www.gvk.se/branschregler/fr...finns-pa-tatskikt-och-golvbrunn-i-tvattstuga/
Observera att detta är bör-krav men försäkringbolag kan också ha andra krav och variationer på temat.
GVK talar om tätskikt på golv och 10cm upp på vägg. Bör inte vara några problem att ha valfri färg eller tapet ovan det. Förutsatt att du inte har tänkt spruta massa vatten i utrymmet då.
S Stuff skrev:Kika på kraven/rekomendationerna för tvättstuga:
[länk]
Observera att detta är bör-krav men försäkringbolag kan också ha andra krav och variationer på temat.
GVK talar om tätskikt på golv och 10cm upp på vägg. Bör inte vara några problem att ha valfri färg eller tapet ovan det. Förutsatt att du inte har tänkt spruta massa vatten i utrymmet då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, tack. För om jag fattat rätt så finns inga krav på tätskikt på väggar i en tvättstuga?
men med gips så får jag lite mer ”skydd” mot fukt än bara med en tapet?
Frågan är om jag ska slipa bort allt gammalt under tapeten? Det är inte särskilt ojämnt - mer om det skulle vara bättre att ”fräscha upp” än att låta bli att röra det mer (lär ju damma härligt när man slipar).
Tapeten som rivits har en säregen lukt och kan vara orsak till min huvudvärk. Finns det en risk att spånskivan är ”smittad”? Kan man i så fall slipa den lite för att få bort lite yta som luktar lite? Vill ju helst inte riva väggarna ...
Fick ett råd från analysföretag att sätta en avfuktare i rummet för att torka ut väggarna ordentligt och därmed få bort lukten. Har kört på en del och det har nog hjälpt lite grann. Men rummet är ju snustorrt ... Lutar ändå att dessa spånskivor ska bytas.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer