Färg, Måla & Tapetsera
Lufsen_bygg: Ja precis jag använde sånt lim som är avsett för renoveringstapet och ja det har torkat. Men tänker att det kanske inte fäster lika bra på sig självt som på väggen. Så att om jag skär genom båda kanske jag kan försiktigt pilla bort den övre biten....om det inte blir bra så får jag spackla
Okarlsson: [citat] Har du satt remsa i skarven? Typ https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/glasfibervavar/spackelremsa-2000023893?gclid=Cj0KCQiA8dH-BRD_ARIsAC24umZIMT321Ie9zWUApSdHj4XWPPMv-z2k-5Z-hYdzymz6AzaGT_WOFYkaAt84EALw_wcB
cpalm: Den ljusbruna ytrosten kan du ta bort med en styv borste. Så småningom bildas ett skyddande gråsvart oxidskikt som förhindrar ytrosten att komma tillbaka.
simonmharris: Det beror lite på vad det är för fönsterglas om man kan använda rakbladsskrapa eller inte Elitfönster är ofta känsliga mot det. En bra tumregel är om rutan känns lite som sandpapper när man drar rakblad på det så ska man undvika rakblad. Men om det glider bra utan särskild friktion så repar det inte. Lite tankar från en fönsterputsare bara Mvh Simon
lantzen: [citat] Jag ville tills jag läste ditt svar. Nu kanske jag låter bli:cool:
mexitegel: [citat] De finns i massor av varianter, jag länkade bara ”en i högen”
ArneTW: [citat] Dra på lite färg skulle ju kunna göras pronto. /ATW
Kattastrof: Målar om i hallen där det tidigare varit tapet som man målat på. På enstaka ställen är det småbubbligt. Vad kan man göra åt det? Förstår att man borde riva ner allt och bredspackla, men tid och pengar saknas. Förslag?
diskho: [citat] Ja, kanske det. Ser någorlunda rätt ut. Men det verkar vara jättestor skillnad på de olika betsarna, vissa bara lite svarttoniga och vissa svarta. Hur vet man vilka som verkligen blir svarta, om man ens kan veta det?
J Vos: Har sett att en proffs hade 2 olika spackelknivar och gipsblandningar till första och andra laget vid skarvspackling. Har dock själv inte hittat dessa knivar:(. Mitt tips är att försöka hålla kniven så rakt som möjligt (90 grader mot väggen) och trycka så lite som möjligt. Lycka till
Lindane: [citat] Tack snälla för hjälp! Förstår vad du menar. Frågade ändå ett par jag tänkte hade koll, som sa att det bara är att riva, spackla lite och sen måla. Tid och envishet har jag gott om, ska se om det ändå blir renoveringstapet (och spackel såklart). allt gott!
Peraan82: [citat] fick ny färg från Åhmans idag som tipsade om första färgen jag använde, Grund+. Kommer nu istället prova Spärr/kvist färg från Jotun. Tänker måla några lager och hoppas tretexen mättar ordentligt och torkar så den går att spackla på. De tyckte jag skulle testa spärrfärgen först innan jag ger mig in på oljefärg. De avrådde p.g.a extrem lukt som inte var hälsosam
cpalm: [citat] Aha. Jo, så är det ju. Kanske enklast att helt enkelt byta ut termostaten?
TeroM: Jag har använt Bauhaus variant, funkar bra. https://www.bauhaus.se/glasfilt-1-sortering
J. Larsson: Hej, Ska ta bort de gamla garderoberna från hallen i min lägenhet, har kikat in bakom och det verkar vara någon form utav betongvägg? Verkar vara en helt rå yta, vet inte vad det är egentligen men själva väggen ser ut som denna gör https://cdn.strangbetong.se/wp-content/uploads/2011/11/19231658/Spritputsad-e1324328482708.png Där kornen sticker ut ca 3mm,så ganska mycket håligheter.
Ace83: Några problem med att smeta på impregneringsolja på ändträet på panel nu när det är "vinter". Frågade på bauhaus de sa att det nog är bättre vänta tills efter vintern när det är lite varmare. Bor i sthlm så det är ganska milt väder än sålänge 5-8+ på dagarna.
SANSARA: Uttaget vi har demonterad redan. Frågan är hur ska man få den jämna ytan innan vi börjar med renoveringstapeter.:(
bergigtomt: Sadolin och Nordsjö är två olika varumärken som dock har samma ägare, AkzoNobel. Så kör på du :)
Interista88: [citat] Ja vårt senaste bygge körde vi en variant som man drar av en plastremsa på och så är det klister under. Men det är för dom va billigare. Är mycket mer släpp på dessa förlimmade hörnjärn än dem man spacklar fast.
Johnjjj: Hej! Håller på o renoverar vår furutrappa. Har slipat stegen som skall behandlas med Osmo dekorvax och ovanpå det sedan Osmo hårdvaxolja med halkskydd. Frågan nu är: Bör man utgöra en lutbehandlibg innan dekovaxet? Eller är det overkill? Trappan är som sagt av furu.
byron v2: Min granne har köpt ett sommarhus som är som ett sommarhus skall vara. Tyvärr vill han måla allt vitt inomhus. Otroligt fult! Men han är mycket ohändig och vill komma ifrån att måla "förstöra") huset själv. Vi kom att prata om pris på att leja bort det. Jag har aldrig lejt för sådant så har 0-koll. Någon som vet vad det kan kosta? 3 rum o kök, 80 kvm. 230 i tak. Bara måla,
Suprexa: Hej Tänkte kolla om någon vet vad det är för färgkod på Mios serie Skagen?
Alfredo: [citat] Kanske för att vara hjälpsam? [citat] Detta är definitivt ingen stöld och varför menar du att det skulle vara momsfusk?
patbro: Jag har en gammal dörr som behöver bättras, helst omgående. Kan jag måla den med lasyrfärg nu i december, så länge det är plusgrader? Något att tänka på? Tack!