Färg, Måla & Tapetsera
Jiji: [citat] Det räcker att ni spackla och slipar över skadan. Sen målar ni en gång över spacklet väntar den tid det tar innan färgen är övermålningsbar och sen rollar ni hela yta.. Tvätta av med målartvätt först, så klart. Ni kommer inte att få det osynligt genom att köpa ny färg, även om ni har färgkoden blir det inte samma med en annan färgtyp. Det går fort att rolla en vägg
BirgitS: Det beror ju helt på vad ni tycker. En bra bit ner på sidan https://emagasin.jotun.se/hitta-ratt-gra-farg-till-huset/ finns ju ett mörkgrått hus (Labrador) och det lär ju vara mörkare än 3502-Y. På sidan https://www.trivselhus.se/inspiration/exterior/stilsakra-farger/ finns ett hus som är målat i NCS S6502-Y och det är ju mellangrått.
Stefan N: Risken är att det kommer släppa på fler ställen när dj sen målar, ta ner och börja om är mitt tips.
Micke R.: Har aldrig sett/ hört att det finns, 32 år i branchen. Blir för otympligt att använda. Mvh
Tomture61: [citat] Gjorde denna procedur i ett tak med vinklar , målade först med vit takfärg , såg efter ngr dagar var åt det barkade . Målade då med våtrumsfärg över + ett varv till med takfärgen . Tack för tipset om grundfärg (y)
Mg123: [citat] Tack för det utförliga svaret, Biltemas kundtjänst kunde knappt svara på den frågan! :p
Helajna: [citat] Den är för hemmafixande, hantverkare får nog kravställa sin egen ställning och/eller ta med en egen. Hehe, mycket rimlig poäng! Det finns redan en ställning en privatperson byggde en gång i tiden, men den passar inte i alla lägenheter och många har klagat på att den inte känns så safe, den vilar på en list i trappan... Men ja, point taken och håller med att det vore det
Håbbe01: Hej, Har du provat FÄRGBORTTAGNING NITOR finns på byggmax som man penslar på?
Teleportgubben: Hej! Har en källare som jag startade lite lätt med men har tappat suget helt på att fortsätta pga det är flera rum som skulle behövas slipas/jämnas av och få bort plastfärgen som sitter på vissa väggar. Sen putsa väggarna som är dåliga/håliga! Nu undrar jag vad för hantverkare ska jag ringa efter som skulle kunna göra detta jobb åt mig? Putsare, målare, snickare osv! Vet inte
hsd: Det går att göra men tapetkanterna blir utsatta med tiden och kommer att bli fula /slitna Har gjort liknande på garderobsdörrar och det var jättesnyggt de första året...
Fredsan: Vore ju fantastiskt skönt att klara sig på endast en strykning Tack för svar!
prosnickers: [citat] Du kan ju remsa upp ett nybyggt trähus i innerhörnen och fota dem efter en bra vinter som det vart 20/21, så kan vi ju diskutera hurvida det var en bra idé sedan.
boohoo: Det svåra är ju att få till underarbetet såpass att det blir bra att måla på. Som alltid heter det ju att övning ger färdighet, och tillslut blir slipandet av spackel en minimal del av det hela. Är man noggrann och vill ha en schysst finish på det hela får man antingen lära sig själv eller eller ha flyt med hantverkare (och sedan se till att bjuda på tillräckligt med kaffe o bulle
Tompafix: Jag menade försänkt kant. Om man spacklar skivor med rak kant så gäller det att få papperrsremsan väldigt nära gipset för att få en bra skarv. Är man inte så flink på att spackla fast remsan så kan man limma fast dem först med våtrumslim
Bo arnold: Jag skulle nog överväga att riva ner väven den är inte svår att riva bort när den är målad sen får du bredspackla men det är mycket enklare en sådan väv är väldigt svår att få slät med spackling inte lönsamt
DaDolly: Du kan även söka på bostic spackel på forumet så vet jag att en målare tipsat om det förut.
wolfgang1: Det är nog så som ni säger. Blir till att slipa och köpa ny färg. Tackar för svar!
Hemmafixaren78: Vi har renoverat ett rum där tre gamla golv möts. I mitten är en urgröpning efter en vägg som nu är fylld med betonggrus. Det är en viss nivåskillnad mellan golven. Golvläggaren som var där tyckte det räckte att bredspackla över skarvarna. Är tveksam själv eftersom det är olika höjd på de tre golven samt "diket" i mitten. Jag vill inte att det nya golvet ska börja spricka upp
Micke R.: Hej! På fråga 1: Om underlaget är slätt så ska det inte behövas spacklas. Ni får helt enkelt känna och titta så noga ni kan. Fråga 2: Behöver ni spackla på detta så prova att blöta upp pappret först för att se hur det sitter. Alternativt får man grunda väggarna. Fråga 3: Ni ska väl tapetsera alla väggarna. Ni får ta en tapet som känns "varm och ombonad". Snåla inte på
Slägggan: Fast den beskriven som du ger känner inte jag igen... men men så är det väll med allt...
Mazen: [bild] https://www.tapethandeln.se/sv/articles/2.292.335/alcro-skivspackel
Micke R.: Hej! Måla detta är ju lite mer jobb än vanliga släta väggar. Jag hade sprutat det. Tror säkert man blir nöjd om man gör det ordentligt. En bra tvätt av ytan. Kvistlack. En grundfärg anpassad till befintligt underlag, rent trä, oljat eller lackat? Sen kan man måla med i stort sätt vilken färg man vill. Väggfärg eller snickerifärg. Framtida underhåll: Går fortare att lacka/olja
SprallE: Jo men tror nog du har en poäng där. Tack för tipset får ha det i beaktning nu när jag ska tapetsera på min övervåning:)
Ewabythesea: Hej Kan nån av er förklara skillnaden mellan ovanstående produkter (Lady Pure Nature White och Woca Panelvit) Jag tror att Woca innehåller något som bleker träet medans Jotun skyddar men inte bleker...... Vad tror ni?
Håbbe01: Gjorde 14 bordskivor blanka med vatten.b mattbasfärg o sedan 3 lager blank vattenbaserad golvlack
slacker: Den funkar helt klart - Bör målas över annars kan dem bli lite lätt gula över tid. Jag brukar köra med PL600 lim i snitten redan vid montage - Inbillar mig att det blir liksom bättre över tid...
El Filipo: [citat] Självklart, därav ordvalet "lämplig". Annars funderade jag på att använda en blandning av ketchup och senap.